Anmäl behov av skyddsutrustning och basal hygienutrustning
Här hittar du information om hur din verksamhet ska gå tillväga för att anmäla behov av skyddsutrustning och basal hygienutrustning.
Handsprit och ytdesinfektion beställs från Marknadsplats
Från och med den 1 mars beställer du handsprit och ytdesinfektion via Marknadsplats igen.
Örebro kommuns krislager innehåller skyddsutrustning, samt en mindre mängd basal hygienutrustning. Lagret är i första hand till för kommunala verksamheter. Även externa utförare som utför insatser för kommunens invånare kan ta del av kommunens förråd, om det råder stor brist på skyddsutrustning.
Syftet med det krislagret är att säkerställa tillgången till skyddsutrustning och basal hygienutrustning – det sistnämnda i de fall Onemed, som levererar basal hygienutrustning via Marknadsplats, inte kan leverera.
Du som tillhör en kommunal verksamhet anmäler behov av skyddsutrustning via e-tjänsten som vi länkar till längre ner på den här sidan, medan basal hygienutrustning ska beställas via Marknadsplats.
Du som är extern utförare kontaktar krislagret på 019-21 18 49 om din leverantör inte kan leverera skyddsutrustning eller basal hygienutrustning. Du ska alltså inte anmäla behov via e-tjänst.
Kommunala enheter får inte själva ha större lager av skyddsutrustning. De får ha lager som motsvarar upp till två veckors förbrukning.
Skyddsutrustning, basal hygienutrustning och övriga produkter som du kan anmäla behov av
Skyddsutrustning
Hur och i vilken kombination utrustningen ska användas framgår av Region Örebro läns dokument Covid-19 misstänkt och bekräftat fall, vårdhygienisk riktlinje kommunal vård och omsorg.
Basal hygienutrustning
Övriga produkter
Så anmäler du behov skyddsutrustning, basal hygienutrustning och övriga produkter
Du som jobbar i Örebro kommun
Basal hygienutrustning beställer du via Marknadsplats. Undantag är om en produkt blir restad av leverantören – då kan du beställa basal hygienutrustning via e-tjänsten nedan.
Du som är enhetschef, inköpssamordnare eller inköpare inom kommunen anmäler behov av skyddsutrustning via e-tjänsten som vi länkar till nedan. Där beställer du bisättningssäckar. Du loggar in i e-tjänsten med ditt användar-ID.
När du anmäler behov av skyddsutrustning behöver du ange antal kunder på enheten (om verksamheten inte har kunder, beskriv andra förutsättningar).
Du anger verksamhetens behov av utrustning
Du uppskattar själv hur mycket utrustning verksamheten behöver för upp till 2 veckor framåt (gäller kommunal verksamhet).
Utifrån lagersaldot, kunder på enheten och prioriteringsordning kan din beställning ändras, detta på grund av att utrustningen på centrallagret behöver räcka till alla och att egna större lager inte ska förekomma.
Du som är extern utförare
Du som är extern utförare kontaktar krislagret på 019-21 18 49, om din leverantör inte kan leverera skyddsutrustning eller basal hygienutrustning. Observera att ni som är externa utförare av vård och omsorg främst ska ha egna lager, enligt prioriteringsordningen.
Hantering av behovsanmälningar
Denna hantering gäller behovsanmälningar som gjorts i e-tjänsten av personal i kommunal verksamhet.
- Din anmälan om behov hanteras vardagar kl. 8–15.
- När beställningen är gjord får du ett bekräftelsemejl med information om vilken utrustning du kommer att få.
- Beställningar som kommer in till krislagret levereras inom 48 timmar. Kontaktpersonen kontaktas inför leverans och utrustningen levereras till kommunens verksamheter vardagar kl. 8–16.
Kontakt
Om du har frågor kring beställning av skyddsutrustning eller basal hygienutrustning, kontakta krislagret på 019-21 18 49.
Checklista för hantering av skyddsutrustning och basal hygienutrustning
Checklistan innehåller instruktioner och tips för hanteringen av skyddsutrustning och basal hygienutrustning.
Retur
Retur av basal hygienutrustning och skyddsutrustning kan göras vid felleverans där krislagret hanterat beställning felaktigt samt vid defekt artikel.
Betalning
Här hittar du information om kostnader för skyddsmaterial och uppgifter om fakturering.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se