Säker utskrift

Använd säker utskrift när du vill behålla sekretessen vid utskrift på en skrivare i ett delat nätverk. Säker utskrift innebär att du måste ange ett lösenord på skrivaren innan dina dokument skrivs ut.

Det finns två sätt att ange "Säker utskrift". Det ena är att gå till skrivarinställningarna när du ska skriva ut ett dokument som du jobbar med. Det andra, att gå via kontrollpanelen, beskrivs i denna guide.

1. Markera skrivaren du vill skriva ut på

Gå in på Kontrollpanelen och välj Enheter och skrivare. Markera skrivaren och högerklicka på den. Välj Utskriftsinställningar.

2. Under jobbtyp, välj Säker utskrift i rullgardinsmenyn.

3. Lösenordsskydda ditt dokument

För att ingen annan ska kunna skriva ut ditt dokument på skrivaren, ska du välja ett användarnamn och lösenord som du måste ange på skrivaren. Om du inte redan har angett något användar-ID i Jobbtypsdetaljer får du upp följande varning.

Klicka på knappen Detaljer bredvid Säker utskrift. Välj ett nytt användarnamn, eller använd ditt vanliga Windows-inloggningsnamn. Välj sedan ett lösenord. Klicka OK.

4. Skriv ut ditt dokument

Observera att utseendet på skrivarens skärm kan se olika ut, beroende på skrivarmodell. Principen är dock densamma.

På utskriftsskärmen, välj Säkert utskriftsjobb (eller motsvarande). Välj ditt dokument i listan och tryck på Skriv ut. Du blir då uppmanad att fylla i det lösenord du angav.

Senast uppdaterad: 14 oktober 2019

Publicerad: 14 oktober 2019
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?