Koppla in skrivare eller dator i annat nätverksuttag

Den här guiden hjälper dig om din dator eller skrivare inte fungerar när du kopplar in dem i nätverksuttagen vid din arbetsplats.

Inom Örebro kommun finns det två separata fysiska nätverk för datorer och skrivare. Det innebär att nätverksuttagen i väggen på kontoren kan vara kopplade mot det ena eller det andra nätverket, utan att de är markerade.

När datorer eller skrivare inte fungerar som de ska, kan de vara så att de helt enkelt sitter i fel nätverksuttag.

1. Byt uttag, om det finns något

Testa först med att sätta in datorn och/eller skrivaren i ett annat nätverksuttag och kolla om det fungerar. Fungerar det nu? Toppen, då kan du sluta läsa.

Inte alls? Fortsätt med punkt 2.

2. Be kundservice om hjälp

Nu måste personal från IT troligen lägga om näten i dina uttag, så det blir rätt. Det kan de bara göra på plats hos dig. Skicka därför nedanstående uppgifter till it-helpdesk@orebro.se

  • Dator- och/eller skrivarnamn
  • Ditt användarnamn och telefonnummer
  • Var du sitter någonstans (gatuadress, våning, rumsnummer).

Senast uppdaterad: 28 september 2019

Publicerad: 28 september 2019
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?