Hantera felmeddelanden

Den här guiden visar hur du hanterar felmeddelanden när en faktura inte kan matchas mot ett abonnemang.

Felmeddelandet visas i cirkulationen i Meddelanderutan.

Felmeddelanden som kan visas:

1. Fakturan kunde inte defsättas

Attestant 1, 2 eller en ren är passiv. Eller att attestanten inte har attesträtt på den renen. Ekonomiassistenten bör då ta bort felmeddelandet eftersom fakturan måste hanteras som en vanlig faktura.

2. Abonnemanget ogiltigt med anmärkning på tiden

Abonnemanget har ett t.o.m-datum och kan därför inte matcha. Undersök om ni verkligen ska ha fakturan eller om leverantören gjort fel. Det kan även vara så att en ny förvaltning ska ta över abonnemanget.

3. Nya fakturan kom för snart efter förra fakturan

På abonnemanget anger du hur ofta fakturan får komma, nu har fakturan kommit i förtid.

Ska fakturan ändå betalas kan man matcha abonnemanget manuellt och få kontering//attester automatiskt.

Klicka på papperskorgen så att konteringsraden försvinner. Gå till fliken Abonnemang under fakturan och Matcha abonnemang så blir fakturan DEF.

4. Abonnemanget saknas

Abonnemanget finns inte upplagt. För att registrera abonnemang via faktura, se guide.

5. Fel har inträffat vid bokningen av fakturan

Detta felmeddelande uppstår då konteringen innehåller en periodiseringsnyckel som inte är öppen, t.ex. TREX.

Senast uppdaterad: 17 juni 2019

Publicerad: 17 juni 2019
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?