Hygienisk verksamhet – starta och driva

Om du planerar att starta en yrkesmässig hygienisk verksamhet kan du behöva anmäla det till Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen, Miljöavdelningen.

Ny taxa från 1 januari 2024

Från den 1 januari 2024 börjar en ny taxa och timavgift att gälla för tillsynsverksamheter inom miljöbalkens område. Läs mer i nyheten Ny taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område.

Anmälningsplikt

Du ska göra en anmälan om du driver en hygienisk verksamhet där du yrkesmässigt erbjuder allmänheten behandlingar som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta på grund av bland annat användningen av skärande eller stickande verktyg.

Anmälan ska skickas till Miljöavdelningen senast sex veckor innan verksamheten startar.

Exempel på verksamheter som är anmälningspliktiga:

  • Akupunktur
  • Barbering med rakkniv mot huden
  • Fotvård
  • Manikyr och pedikyr
  • Piercing
  • Tatuering
  • Öronhåltagning med pistol
  • Skönhetsbehandlingar med stickande/skärande instrument (ex. microneedling och
    microblading
  • Solarium

Hygieniska behandlingar kan innebära risk för människors hälsa och det är du som
verksamhetsutövare som är skyldig att minimera de risker som finns i din verksamheten.

När hud eller slemhinnor punkteras, som exempelvis vid piercing eller tatuering, äventyras kroppens eget skydd. Det är därför mycket viktigt att du som utför behandlingen har goda hygienrutiner samt har kunskap om vilka hälsorisker som kan uppstå i din verksamhet. Du har även ansvar för att upplysa alla kunder om vilka hälsorisker de kan utsättas för och hur de själva kan förebygga att detta uppstår efter behandlingen. Det är även viktigt att du får all information du behöver av kunden, exempelvis kan vissa sjukdomstillstånd eller medicin påverka kroppens reaktioner eller läkprocess. Om du är osäker på om du kan utföra behandlingen, kontakta läkare.

Exempel på hälsorisker är:

  • Blodsmitta eller annan smitta
  • Infektion
  • Allergier och annan överkänslighet
  • Hudskador och ärrbildning

Barn under 18 år ska i regel inte genomgå stickande/skärande behandlingar utan att en vårdnadshavare har gett sitt medgivande. Kontrollera vad som gäller för den verksamhet du bedriver.

Kontakta Miljöavdelningen

Ta kontakt med Miljöavdelningen i god tid, gärna redan i planeringsstadiet, så kan vi framföra våra synpunkter på lokal och utrustning. Tänk på att det är lättare att uppfylla hygienkraven redan från början än att bygga om i efterhand. Kontakta Miljöavdelningens hälsoskyddsenhet innan du skickar in en anmälan.

Du kontaktar Miljöavdelningens hälsoskyddsenhet via e-post miljoavdelningen@orebro.se eller genom att kontakta Örebro Kommuns Servicecenter på 019-21 10 00.

Val av lokal

När du väljer lokal bör du tänka på att lokalen ska vara lättstädad och tillräckligt stor. Det är viktigt att du kan rengöra dina instrument under rinnande kallt och varmt vatten. Det måste även finnas en plats för hantering av smutsiga instrument och annan plats för desinficerade och sterila instrument. Det ska finnas avskilda utrymmen och skåp för förvaring av höggradigt rent respektive sterilt material.

I behandlingsutrymmet ska det finnas ett tvättställ för handhygien. Vid fotvård bör det också finnas en utslagsvask för fotkarsvatten, i behandlingsutrymmet eller i direkt anslutning.

Lokalen behöver även ha ett välventilerat utrymme för städutrustning med utslagsvask med kallt och varmt vatten. Det ska även finnas en lättillgänglig personaltoalett samt en kundtoalett med tvättställ. Personaltoaletten kan också användas som kundtoalett i mindre verksamheter.

Det är viktigt att du har en gränsdragning mellan din verksamhet och fastighetsägaren
gällande ansvar för åtgärder av lokalen.

Ventilation och luft

För att minska infektionsrisken är det viktigt att ventilationen ger tillräcklig luftväxling och att temperaturen är behaglig. Uteluftsflödet (tilluft) ska vara minst 7 liter/sekund för varje person som beräknas vistas i lokalen samtidigt. Du kan kontrollera detta genom att exempelvis be din fastighetsägare om den senast utförda obligatoriska ventilationskontrollen (OVK).

Rökning i lokaler där allmänheten har tillträde är inte tillåten.

Basal hygien

Använd ändamålsenliga personalkläder som är lätta att tvätta och som inte används för privat bruk. Kortärmat underlättar rengöring av händer och underarmar. Använd inte ringar, armband, klockor eller andra smycken på händer/armar när du arbetar. Naglar ska heller inte vara för långa, då det är svårare att rengöra. Arbetskläder och privata kläder ska förvaras åtskilda från varandra.

Tvätta händerna noggrant före och efter varje behandling. Använd flytande tvål och
pappershanddukar. Desinficera händerna och låt dem lufttorka innan du tar på
engångshandskar.

Desinficera alltid den hud som ska penetreras. Det gör du enklast med en tvättkompress med desinfektionsmedel. Vid fotvård bör kunden sitta i ett fotbad innan behandling.

Rengöring av instrument

Om du använder stickande eller skärande instrument i din verksamhet behöver dessa
instrument genomgå smittrening innan de används på en ny kund.

En fullständig smittrening av instrument och arbetsverktyg sker i tre steg:

  • Mekanisk rengöring
  • Desinfektion
  • Sterilisering

Mekanisk rengöring innebär att du avlägsnar synligt smuts från instrumenten genom att exempelvis diska dem.

Desinfektion innebär att du låter instrumenten ligga i desinfektionsmedel eller kokar
instrumenten i minst 5 minuter. Du kan även använda en diskdesinfektor. Om du planerar att använda desinfektionsmedel är det viktigt att du tar reda på vilken typ av medel som är bäst för dina redskap och hur du använder det.

Sterilisering innebär att instrumentet eller produkten är fri från mikroorganismer.

Olika steriliseringsmetoder:

  • Autoklavering, materialet behandlas med mättad het vattenånga
  • Torrsterilisering, materialet bearbetas med torr, het luft
  • Skicka instrumenten till en sterilcentral

En vanlig allergisk reaktion som sker vid hygienisk behandling är
nickelallergi vid piercing. Det är även vanligt med allergiska reaktioner mot tatueringsfärger eller kosmetiska hygienprodukter.

Nickelallergi orsakas av intensiv hudkontakt med föremål som avger nickel, t.ex. smycken. Allergin kan uttrycka sig i form av eksem med rodnad, svullnad, blåsor, sprickor och klåda.

Stift, ringar och liknande material som används under läkningstiden efter håltagning ska vara homogena och får högst innehålla 0,05 procent nickel. Det finns även medicinsk plast helt utan nickel. Det är även vanligt att använda smycken av kirurgiskt stål. Dock är det inte garanterat att stålet är riskfritt från allergisynpunkt.

Stickande och skärande avfall

Stickande och skärande avfall (t.ex. nålar och skalpeller) ska samlas i en typgodkänd
behållare som skyddar mot skär- och stickskador. Om de varit i kontakt med blod och andra kroppsvätskor ska de hanteras som smittförande avfall.

Det finns två alternativ för bortforsling av fulla behållare:

  • Beställ hämtning av det farliga avfallet från en privat aktör som har tillstånd att
    transportera och hantera avfallet.
  • Anmäl transport av farligt avfall till länsstyrelsen och transportera själv avfallet till
    privat aktör som har tillstånd att hantera det, alternativt till ett apotek, om apoteket är villig att ta emot det. Apoteken i kommunen har ingen skyldighet att ta emot
    stickande/skärande avfall från verksamheter.

Farligt avfall

Nästan alla verksamheter producerar någon form av farligt avfall som t.ex. elektronik, lysrör, färg och kemikalierester. Farligt avfall kräver särskild hantering eftersom det kan vara skadligt för människor och miljö. På sidan Farligt avfall – för företag kan du som företagare läsa mer om dina skyldigheter gällande farligt avfall.

Kommunalt avfall och verksamhetsavfall

Alla företag och verksamheter ska ha ett abonnemang för hämtning av kommunalt avfall (tidigare kallat hushållsavfall). Det är bara kommunen som hämtar kommunalt avfall.

Om din fastighetsägare tar hand om avfallet

För att få slänga verksamhetens avfall i samma avfallsutrymme och behållare som hushållen i fastigheten behöver du anmäla om samlokaliserad verksamhet via e-tjänst Anmälan om samlokaliserad verksamhet. Annars behöver verksamheten ett eget abonnemang för hämtning av kommunalt avfall och tillåtelse från fastighetsägare att ställa upp egna kärl. Anmälan om samlokalisering ska göras av verksamheten och inte fastighetsägaren. Verksamhetens farliga avfall ska alltid hanteras och förvaras separat från boendes avfall.

På sidan Fastighetsnära insamling av förpackningar kan du läsa mer om vad som gäller om avfall från verksamhet.

För att sola solarium behöver kunden ha fyllt 18 år. Det är din uppgift som verksamhetsutövare att säkerställa att dina kunder inte är minderåriga.

Läs mer om vad som gäller för din verksamhet på Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats.

Kosmetiska solarier omfattas av tillsyn både enligt strålskyddslagen och miljöbalken. Det är därför viktigt att du som verksamhetsutövare har kunskap om vilka skyldigheter du har både ur strålsäkerhetssynpunkt och miljö- och hälsosynpunkt, se Miljöavdelningens informationsblad om solarium.

Du som arbetar med hygienisk behandling ska veta vilka effekter verksamheten kan ha på dina kunder och på miljön. Det innebär bland annat att det ska finnas fastställda rutiner för hygien, städning, avfallshantering och användandet av kemikalier. Det ska även finnas rutiner för att fortlöpande kontrollera utrustning för drift och kontroll så att det hålls i gott skick. Det är viktigt att klargöra vem som har ansvaret för att utföra undersökningar och vidta åtgärder om brister uppstår.

En ambulerande verksamhet åker ut till kunden för att utföra behandling, det kan även vara verksamheter som bedrivs utan en fast lokal, exempelvis från husbil, husvagn eller buss.

Om du inte har en särskild lokal för din behandling, måste du ha utrymmen för att rengöra, lagra och ställa i ordning din utrustning. Du anmäler din verksamhet till den kommun där du förvarar din utrustning.

Hygienlokaler

Om du startar eller bedriver en verksamhet utan att anmäla det tar Bygg- och miljönämnden beslut om en miljösanktionsavgift som för närvarande är 3 000 kr.

Solarium

Om du startar eller bedriver en solarieverksamhet utan att anmäla det, gör Bygg- och
miljönämnden en åtalsanmälan.

Avgiften per handläggningstimme är 1 140 kr.

Handläggningsavgift för anmälan:

  • Hygieniska verksamheter som använder skärande eller stickande verktyg: Avgift för
    handläggningen tas ut med 5 timmar, vilket innebär en avgift på 5 700 kr.
  • Solarieverksamhet: Avgift för handläggningen tas ut med 3 timmar, vilket innebär en avgift på 3 420 kr.

Årlig avgift för regelbunden tillsyn:

  • För verksamheter med tatuering, manikyr, piercing, akupunktur, eller fotvård är
    tillsynstiden 2,5 timmar, vilket innebär en avgift på 2 850 kr.
  • För solarieverksamheter är tillsynstiden 2 timmar, vilket innebär en avgift på 2 280 kr.

Tillsyn utförs även av övrig yrkesmässig hygienisk verksamhet, då en timavgift tas ut vid tillsyn.

Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område. Pdf, 1.8 MB.

Taxa för prövning och tillsyn inom strålskyddslagens område. Pdf, 195.5 kB.

Rapportera verksamhet som misstänks vara oanmäld

Om du misstänker att en anmälningspliktig verksamhet inte är anmäld till kommunen kan du rapportera det i fältet nedan. Lämna så mycket information som möjligt så kan vi lättare kontrollera verksamheten.

Du fyller i formuläret anonymt.


Personnamn eller företagsnamn till verksamhetsutövaren.

Telefonnummer för bokning av behandling


Webbadress till webbplats, sociala medier eller liknande där verksamhetsutövaren är aktiv.

Här kan du bifoga filer som t.ex. skärmdumpar från webbplatser, annan annonsering eller liknande där verksamhetsutövaren synts.

Övrig information, t.ex. hur du fick kännedom om verksamhetsutövaren?
Senast uppdaterad:

Publicerad: