För dig som är ny privatkund – vatten och avlopp

Välkommen som ny kund hos Vatten och avlopp. Här finns basinformation för dig som är privatperson, bor i villa och har kommunalt vatten och avlopp.

Här på orebro.se kan du bland annat läsa om:

Registrera/ändra dina kontaktuppgifter

Som ny kund är det bra om du ser till att rätt telefonnummer och e-postadress finns i våra system:

  • Kontrollera vilka telefonnummer som finns registrerade för utskick av sms-meddelande vid vattenläcka och planerade vattenavstängningar, så att du säkert nås av informationen om en vattenläcka skulle inträffa i närheten av din bostad eller om du har sommarhus i kommunen.
    Här kan du kontrollera dina uppgifter.
  • Vid byte av mobilnummer eller e-postadress ska du uppdatera uppgifterna i vårt kundregister så att vi kan komma i kontakt med dig via sms eller mejl. Det gör du via Min sida – när du loggat in klickar du på "Pågående ärenden", sedan på länken "Ändra kontaktuppgifter (vatten, avlopp samt avfall)" under rubriken "Vatten- och avloppsärenden"), eller via vår Självservice.

Om du har skyddade personuppgifter kan du inte logga in via Min sida. Kontakta istället Servicecenter, 019‑21 10 00.

Observera att vi har separata datasystem för sms-meddelande som rör läckor och för kontakt med vår kundservice via telefon, mejl eller sms. Du behöver alltså ändra dina kontaktuppgifter på två olika ställen om du byter mobilnummer.

Mer information om vatten och avlopp

Här på orebro.se finns också information om vilken hårdhetsgrad det är på ditt vatten, vem som ansvarar för vad när det gäller vattenledningarna på din tomt, hur du på bästa sätt kan ta hand om dagvattnet (regn- och smältvattnet) på din tomt samt vad som gäller om du bygger om din fastighet så att den inrymmer mer än en bostad.

Kontakta oss om det är något du undrar över

Läs igenom relevant information för dig och kontakta oss om det är något du undrar över.

Senast uppdaterad:

Publicerad: