För dig som är ny privatkund – vatten och avlopp
Välkommen som ny kund hos Vatten och avlopp. Här finns basinformation för dig som är privatperson, bor i villa och har kommunalt vatten och avlopp.
Information som du kan hitta på orebro.se
Här på orebro.se kan du bland annat läsa om:
- hur du byter till autogiro eller e-faktura för smidigare betalning,
- hur VA-taxan är uppbyggd samt hur du läser av din faktura,
- hur avläsningen av din vattenmätare går till,
- vilka e-tjänster vi erbjuder via vår Självservice så att du om du vill kan kontakta oss digitalt när det passar dig. Du kan välja om du vill logga in med BankID eller med kund- och personnummer.
Registrera/ändra dina kontaktuppgifter
Som ny kund är det bra om du ser till att rätt telefonnummer och e-postadress finns i våra system:
- Kontrollera vilka telefonnummer som finns registrerade för utskick av SMS-meddelande vid vattenläcka och planerade vattenavstängningar, så att du säkert nås av informationen om en vattenläcka skulle inträffa i närheten av din bostad eller om du har sommarhus i kommunen. Här finns instruktion om hur du kontrollerar dina uppgifter.
- Vid byte av mobilnummer eller e-postadress ska du uppdatera uppgifterna i vårt kundregister så att vi kan komma i kontakt med dig via SMS eller mejl. Det gör du via Min sida eller vår Självservice.
Observera att vi har separata datasystem för SMS-meddelande som rör läckor och för kontakt med vår kundservice via telefon, mejl eller SMS. Du behöver alltså ändra dina kontaktuppgifter på två olika ställen om du byter mobilnummer.
Mer information om vatten och avlopp
På sidan Vattnet i vardagen kan du bland annat läsa om:
- vad som ska och inte ska spolas ner i toaletten,
- vad du behöver tänka på kring biltvätt,
- vad du behöver tänka på när du ska fylla och tömma pool eller spa-bad,
- vad som gäller om du vill göra felanmälan eller drabbas av översvämning.
Här på orebro.se finns också information om vilken hårdhetsgrad det är på ditt vatten, vem som ansvarar för vad när det gäller vattenledningarna på din tomt, hur du på bästa sätt kan ta hand om dagvattnet (regn- och smältvattnet) på din tomt samt vad som gäller om du bygger om din fastighet så att den inrymmer mer än en bostad.
På orebro.se/vatten hittar du all information som rör vatten och avlopp.
Kontakta oss om det är något du undrar över
Läs igenom relevant information för dig och kontakta oss om det är något du undrar över.
Varmt välkommen som kund hos Vatten och avlopp!
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.