Videvägen, Brogatan, Dammvägen och Humlevägen, byte av gamla VA-ledningar
Område
Hjärsta.
Vad utför vi för arbete?
Vi byter ut gamla vatten- och avloppsledningar (VA-ledningar) på Videvägen, Brogatan, Dammvägen och Humlevägen.
Hur påverkar det mig som trafikant?
Framkomligheten påverkas under arbetets gång. Schaktet flyttas löpande framåt och fylls igen allt eftersom. Boende kommer att nå sina garageuppfarter under arbetets gång, med några undantagsfall när vi behöver gräva i vägen precis utanför tomten. Vi tar då kontakt med de boende som berörs. Gående kommer fram som vanligt på trottoaren.
Arbetet sker i etapper:
Etapp 1
Vi byter ut gamla VA-ledningar på Videvägen.
Etapp 2
Vi byter ut gamla VA-ledningar på Brogatan.
Etapp 3
Vi byter ut gamla VA-ledningar på Dammvägen.
Etapp 4
Vi byter ut gamla VA-ledningar på Humlevägen.
Det kommer vara mycket arbetsmaterial och arbetsmaskiner i området och inhägnat för att skapa en säker miljö för såväl passerande som personalen som utför arbetet.
Varför utförs arbetet?
Befintliga VA-ledningar är gamla och behöver bytas ut för att minska risken för framtida läckor. Här kan du läsa mer om kommunens arbete med ledningsnätet.
Tidplan
Arbetet påbörjas preliminärt i augusti 2024 och förväntas pågå till hösten 2025.
Förbesiktning
Inför uppstarten har vi anlitat KMP Konsult Mitt AB för att utföra besiktningar av närliggande fastigheter.
Besiktningarna görs för att dokumentera skicket på byggnaderna i närheten för att se eventuella sprickor med mera.
När arbetet är klart kommer KMP Konsult Mitt AB även att genomföra en efterbesiktning för att kontrollera att det inte blivit förändringar på byggnaderna. Berörda fastighetsägare får ett separat informationsutskick direkt från KMP Konsult Mitt AB inför besiktningen. Har du frågor om besiktningen kontakta KMP Konsult Mitt AB.
Avstängning av vattnet
Vid några tillfällen behöver vi stänga av vattnet och ibland med kort varsel exempelvis på grund av en vattenläcka. Vi skickar ut sms-meddelande inför vattenavstängningar och vid vattenläckor. Här kan du läsa hur du tar reda på om ditt telefonnummer finns med i tjänsten för utskick av sms inför vattenavstängningar.
Missfärgat vatten
Det kan förekomma missfärgat vatten och tryckförändringar som inte är farliga, men var försiktiga vid tvätt. Spola gärna kallvatten en stund för att få rent vatten snabbare.
Respektera avspärrningar och trafikhänvisningar
När vi utför våra VA-arbeten stänger vi av runt arbetsplatsen och leder om trafiken. Detta för att vår personal ska få en trygg arbetsmiljö och för att vi är rädda om boende och trafikanter som rör sig i närheten. Ibland behöver vi också leda om trafiken en lite längre sträcka för att till exempel minimera mängden tung trafik genom ett villaområde eller förbi en skola.
Tyvärr händer det att trafikanter till exempel genar över gräsmattor och cykelbanor, i stället för att följa våra hänvisningar. Det ökar risken för olyckor. Du kan bidra till såväl en säker arbetsmiljö som ökad trygghet i trafiken genom att respektera våra avspärrningar och följa trafikhänvisningarna. Tack på förhand för din hjälp!
Utförare
Vatten och avlopp, Örebro kommun
Kontaktpersoner
Projektör: Terése Nordström, 019-21 10 00 (Servicecenter).
Arbetsledare: Fredrik Väcklén, 019-21 10 00 (Servicecenter).
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se