Universitetsrondellen och Universitetsplatsen – vi anpassar för Citylinjen

Under 2025 anpassar vi Universitetsrondellen och Universitetsplatsen för Citylinjen för att minska restiden och förbättra punktligheten för bussen. Universitetsplatsen blir en mer trafiksäker gata där det är enkelt att gå, cykla och åka buss.

Område

Tybble. Universitetsrondellen och Universitetsplatsen, från Forskarvägen-Åstadalsvägen till korsningen vid Tybble.

Vad utför vi för arbete?

  • Vi bygger egna körfält för bussen vid Universitetsrondellen, mellan cirkulationsplatsen och Tybble, och förser trafiksignalerna med signalprioritering – en funktion som gör att bussen prioriteras i korsningen. Det bidrar till att förkorta restiden och förbättra punktligheten för bussen. Bussens körfält markeras med röd asfalt. Vid Tybble ansluter busskörfälten till den redan ombyggda delen av Universitetsallén och Rudbecksgatan.
  • Vi bygger busskörfält genom cirkulationsplatsen, som regleras med trafiksignal, för att bussen ska få kortare restid genom att den får prioritet mot övrig trafik. Cirkulationen kommer inte längre regleras som cirkulation men ha samma funktion
  • Busshållplats Rundstigen på Åstadalsvägen tas bort, eftersom busshållplats Universitetsplatsen ligger nära och båda hållplatserna skulle innebära för täta stopp för att kunna följa tidsschemat.

  • Vi gör om Universitetsplatsen till bussgata för att skapa en god framkomlighet för bussen och en trafiksäkrare miljö för gående och cyklister, framför allt genom att bilar inte längre kan köra om bussen vid hållplatsen. Biltrafiken får istället använda den nya vägkopplingen, mellan Åstadalsvägen och Norrköpingsvägen, som planeras byggas i samband med den planerade stadsdelen Tybbleängen. Läs mer om planprogrammet för Tybbleängen.

Tidplan

Arbetet planeras inledas i början på 2025 och bli färdigt i slutet av 2025. Under 2024 sker projektering av sträckan samt upphandling av entreprenör som ska utföra arbetet. Under hösten 2024 sker även de förberedande arbetena som exempelvis flytt av växterna i rondellen till nya platser runt busstorget.

Information till verksamheter och fastighetsägare

Vi förstår att gatuarbetet väcker frågor om hur just er verksamhet berörs. Vi kommer kontinuerligt uppdatera er om processen, bland annat genom informationsmöten och utskick via e-post eller brev.

Hur påverkar det mig som trafikant?

Framkomligheten längs Universitetsrondellen och Universitetsplatsen kommer bli begränsad under byggnationen. Mer information om hur trafikanter påverkas kommer inför byggstart.

Varför utförs arbetet?

Om vi fortsätter resa som idag kommer trängsel, köer och dålig luft bli vardag i Örebro. Idag tar häften av oss bilen när vi ska någonstans och ungefär varannan bilresa är kortare än fem kilometer. I de flesta bilar sitter bara en person.

För att fler ska välja bussen framför bilen anpassar vi gatorna för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro som består av snabbussar med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i trafikkorsningar. Bussarna går dessutom på el och bidrar till en tystare stadsmiljö med mindre utsläpp.

I december 2024 börjar Citylinjen trafikera stråket Brickebacken-Resecentrum och under 2025 blir hela den första etappen, mellan Brickebacken och Tegnérlunden, färdig. Universitetsrondellen och Universitetsplatsen är delsträcka 6.

Karta över sträckan som kommer trafikeras av Citylinjen samt markering för delsträcka 6 och färdigställda delsträckor.

Karta över sträckan som kommer trafikeras av Citylinjen samt markering för delsträcka 6 och färdigställda delsträckor.

Mer information om Citylinjen

Läs mer om varför Örebro kommun och Region Örebro län inför Citylinjen på regionorebrolan.se/citylinjen.

Kontaktpersoner

Kani Hassan, projektledare, Örebro kommun, 019-21 10 00.

Senast uppdaterad:
Publicerad: