Vi förbereder för snabbussar
Örebro kommun förbereder tillsammans med Region Örebro län ett modernt och effektivt kollektivtrafiksystem som kallas BRT (Bus Rapid Transit). Beslut om genomförande för etapp 1 har tagits av politikerna i Örebro kommun och Region Örebro län. Under 2021 påbörjas byggnationen av den första delsträckan.
Det nya systemet består av snabbussar med egna körfält, anpassade hållplatser och hög turtäthet. Detta innebär att fler kan resa med kollektivtrafik i stråket. De nya bussarna ska också vara lättare att stiga i och ur samtidigt som biljettkontrollerna ska gå snabbare än idag. Första sträckan (etapp 1) kommer att gå mellan Brickebacken och Tegnérlunden.
Idag är vi mitt i en pandemi, där vi ska undvika att resa tillsammans. Men trots det behöver vi tänka långsiktigt och bygga vår stad för kommande generationer.
Projektet finansieras av Örebro kommun, Region Örebro län och genom statlig medfinansiering.
För bättre framkomlighet i ett växande Örebro

Illustration över yteffektivitet.
Anledningen till satsningen är ett stort behov av en långsiktig och hållbar lösning på framkomligheten i ett växande Örebro. Trafiksimuleringar, utifrån en växande befolkning tillsammans med genomförda utredningar, visar att framkomligheten genom stan kommer att försämras betydligt de närmsta åren och att nya lösningar är nödvändiga för fortsatt framkomlighet. Med BRT-systemets fördelar kan många fler än idag åka kollektivt. Därigenom ska satsningen även bidra till minskad klimatpåverkan och minskad trängsel för dem som behöver ta bilen.

Illustration BRT i Örebro, Anders Lind Örebro kommun.
Aktuellt
Kommunfullmäktige fattade den 26 februari 2020 beslut om att tillsammans med Region Örebro län ingå ett samverkansavtal avseende genomförande av BRT etapp 1.
Just nu pågår detaljprojektering inför kommande upphandling. Parallellt med projektering arbetar vi med utformning av stråket i stort, hållplatsutformning, signalprioritering samt ledningssamordning.
Det nya bussystemet införs i olika etapper. Den första etappen sträcker sig mellan Brickebacken-Tegnérlunden och är uppdelad i nio delsträckor, som kommer att byggas om mellan år 2021–2025. Delsträcka 1, från norr om universitetsrondellen till Österplan, är först ut och kommer att byggas om under 2021. Preliminärt datum för byggstart är 1 april 2021 och uppskattad byggtid för hela den första delsträckan är idag 6–7 månader.
Preliminär tidsplan för etapp 1
- Genomförandebeslut vintern 2020.
- Projektering påbörjas under 2020.
- Byggnation av etapp 1 påbörjas 2021.
- Upphandling av nya bussar, för leverans 2023.
- Fortsättning byggnation 2022–2025.
BRT i Örebro, etapp 1 (Brickebacken – Tegnérlunden)
- Totalsträcka etapp 1: 7 kilometer.
- Preliminär trafikstart etapp 1: 2025.
- Fordonslängd: 18 meter.
- Turtäthet: ca 4 minuter.
- Kostnad etapp 1: 185–250 miljoner kronor varav hälften är statlig medfinansiering.

Etapp 1 går mellan Brickebacken, via centrum till Tegnérlunden. Klicka på bilden för att se den i större format.
Utformning
Snabbussen kommer att gå i en egen körbana åtskild från övrig trafik (bussfil) så långt som möjligt. Bussfilerna markeras med en röd färg i gatan så att det blir tydligt vilken sträcka som snabbussen går på. BRT-bussarna ska prioriteras i alla trafiksignaler. Tanken är att även Regionbuss och utryckningstrafik ska kunna dra nytta av de fördelar som BRT-systemet för med sig, eftersom de också kan åka i bussfilerna.
I BRT-systemet utgår vi från ett avstånd med 500–800 meter mellan hållplatserna. Både busskörfält och hållplatser placeras i mitten av gatan för att BRT-linjen ska påverkas så lite som möjligt av svängande trafik.
Utöver detta är det viktigt att systemet får en egen identitet som går att utläsa på ett enkelt sett i gaturummet. Hållplatserna ska vara moderna och ha en egen design.

BRT-buss i Malmö – ”Malmöexpressen”.
Varför BRT?
Örebro växer med flera tusen personer per år. Prognosen säger att vi om 20 år är 50 000 fler invånare i Örebro kommun. Om vi fortsätter att resa som vi gör idag, då hälften av alla resor som görs i Örebro är bilresor, så ökar antalet resor med bil med 35 %. Det skulle innebära att t.ex. Rudbecksgatan kommer att ha 5 000 fler bilar per dag om den trenden håller i sig. Med en sådan ökning räcker inte det befintliga utrymmet i vårt gatu- och trafiksystem. Vi behöver bryta trenden med fler fordon och fokusera på en effektiv lösning för hur människor ska kunna transportera sig i staden i framtiden.
Detta är en investering för att förenkla och förbättra för de som bor och reser i Örebro. Det kommer att öka förutsättningarna för att resa och förflytta sig i Örebro för de som åker buss, cykel, promenerar eller tar bilen. Resultatet blir en bättre vardag för människor nu och i framtiden i ett Örebro som växer.
Frågor och svar
BRT-guidelines
BRT-guidelines är framtaget av K2 (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik) där standardnivåer för BRT-system är framtagna.
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.