En- eller tvåbostadshus, bygga nytt
Förberedelse och information om vilka handlingar du ska skicka in, hur du ansöker, vad det kostar samt tips och råd när du ska söka bygglov för en- eller tvåbostadshus.
Innehåll på sidan
Behövs bygglov?
Ja, du behöver ansöka om bygglov för att bygga ett nytt en- eller tvåbostadshus.
Lämpliga förberedelser
Ta reda på vad som gäller för ditt område
Beroende på var du bor har du olika förutsättningar. Via webbkartan kan du ta reda på om det finns en gällande detaljplan för ditt område. Om det inte finns en detaljplan kan du behöva söka ett förhandsbesked för att få veta om tomten är lämplig att bygga på.
Kulturmiljöinventering
Om din fastighet har kulturvärden eller ligger i ett område med höga kulturvärden finns speciella bestämmelser för vad du får bygga och vilka förändringar du får göra. I webbkartan kan du söka på din adress och se om det finns några kulturvärden för din fastighet eller ditt område. Alla fastigheter och områden med kulturvärden finns ännu inte med i webbkartan. Det innebär att även om du inte hittar någon information om kulturvärden på din adress kan din fastighet ha ett högt kulturvärde eller ingå i ett sådant område. Om du är osäker kan du kontakta Örebro kommuns servicecenter.
Beställ karta
Innan du kan sätta igång behöver du beställa ett utdrag ur baskartan. Kartan behöver du för att kunna rita in vad det är du planerar att göra. Den färdiga ritningen kallas för situationsplan och är en av de handlingar du behöver skicka in.
Nybyggnadskarta
När du bygger ett nytt en- eller tvåbostadshus behöver du beställa en nybyggnadskarta,
Anlita en kontrollansvarig
När du ska bygga ett hus behöver du utse en certifierad kontrollansvarig. Några av den kontrollansvariges uppgifter är att hjälpa till med förslaget till kontrollplan, se till att kontrollplanen följs och vara med på möten.
Vad behöver jag skicka in?
- Ansökan om bygglov.
- Nybyggnadskarta.
- Situationsplan.
- Planritning.
- Fasadritning.
- Sektionsritning.
- Markplaneringsritning.
- Förslag till Kontrollplan.
- Material- och kulörbeskrivning (kan anges på ansökan).
Eventuellt kan fler handlingar krävas.
Handlingar som krävs för att få startbesked
- Energiberäkning.
- Färdigställandeskydd.
- Ventilationsritning.
- VVS-ritning.
- Material- och kulörbeskrivning (kan anges på ansökan).
- Intyg om dimensioneringskontroll
- Konstruktionsdokumentation.
När du har fått bygglov behöver du få startbesked för att få börja bygga.
Vad kostar det?
Att ansöka om bygglov för ett en- eller tvåbostadshus kostar 35 500 kr eller 41 250 kr.
Planenligt:
35 500 kr
Avvikelse från detaljplan eller utanför planlagt område:
41 250 kr
Hur lång tid tar det?
Från att vi har fått in alla handlingar och eventuella kompletteringar, korrekt ifyllda, ska du få ett beslut inom tio veckor. Om ärendet är komplicerat kan handläggningstiden förlängas med ytterligare max tio veckor, alltså 20 veckor totalt.
Cirka 70 procent får sitt beslut inom tre veckor från det att ärendet är komplett.
Om ditt ärende har kommit in efter 31 december 2018 gäller även detta
Om din ansökan inte är komplett meddelar vi dig det inom tre veckor och ber dig att komplettera med de handlingar som saknas. Har vi inte kontaktat dig inom tre veckor så räknas handläggningstiden från det att din ansökan kom in till oss.
Om vi inte klarar att hålla handläggningstiden i ditt ärende har du rätt till avgiftsreducering. För varje vecka som går minskar din avgift. Om du har rätt till avgiftsreducering kommer du att se det i ditt beslut.
När får jag börja bygga?
Startbesked för lov
För att få påbörja din åtgärd måste du ha fått ett startbesked från byggnadsnämnden. Det räcker alltså inte med att du har fått ditt lov beviljat. Om du fått lov efter 1 juli 2018 ska det dessutom gå fyra veckor efter att lovbeslutet kungjorts till att du får påbörja din åtgärd.
Här ser du när ditt bygglov har kungjorts på Post- och Inrikes Tidningars webbplats.
Startbesked för anmälan
För anmälningspliktiga åtgärder gäller att byggnadsnämnden ska ha gett ett startbesked innan du får påbörja åtgärden.
Tips och råd!
Tänk på att när du fått bygglov måste byggnationen påbörjas inom två år från bygglovsbeslutet och avslutas inom fem år. Om tiderna har passerats måste du ansöka om ett nytt lov.
Hur ansöker jag?
Frågor?
Är du osäker på vad som gäller för just ditt bygg- eller renoveringsprojekt, kontakta Örebro kommuns servicecenter 019-21 10 00.
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.