Attefallsåtgärder
Du som bor i ett en- eller tvåbostadshus får i många fall utföra så kallade attefallsåtgärder, vilket är åtgärder som inte kräver bygglov. Däremot måste du i de flesta fall göra en anmälan och ha ett startbesked innan du får börja bygga.
Innehåll på sidan
Behövs bygglov?
I de flesta fall behöver du inte bygglov för att få utföra attefallsåtgärder, däremot behöver du ett startbesked innan du börjar bygga. Att göra en anmälan för att få ett startbesked är en liknande process som att söka bygglov.
Här kan du läsa mer hur processen för byggåtgärder som kräver anmälan går till.
När ditt bygge är klart behöver du i de flesta fall även ett slutbesked innan du får börja använda ditt nya bygge. På startbeskedet står det om du behöver ett slutbesked eller ej.
Attefallsåtgärder som kräver anmälan
Attefallsåtgärder som kräver bygglov
Om du bor i ett område eller i en byggnad som är kulturhistoriskt värdefullt och vill utföra en attefallsåtgärd måste du alltid söka bygglov. Är du osäker vad som gäller i ditt fall är du välkommen att kontakta oss.
Attefallsåtgärder som inte kräver varken anmälan eller bygglov
Om fastigheten är ett en– eller tvåbostadshus eller fritidshus behöver du i vissa fall varken bygglov eller anmälan. Det gäller om alla dessa punkter är uppfyllda:
- Byggnaden är en komplementbyggnad och inte ett komplementbostadshus (komplementbostadshus är alltid anmälanspliktiga).
- Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse, se förklaring under punktlistan.
- Byggnaden inte dominerar över huvudbyggnaden.
- Byggnaden är fristående.
- Byggnaden placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshuset.
- Byggnaden placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen (närmare tomtgräns kräver medgivande av granne).
- Byggnaden inte kräver bygglov enligt de områdesbestämmelser som gäller för området.
Sammanhållen bebyggelse är en grupp byggnader om 10–20 hus som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller park. Kontakta oss gärna om du är osäker på om din byggnad ligger utanför sammanhållen bebyggelse eller ej.
Bygga attefallsåtgärd samtidigt som bygge av nytt bostadshus
Om du bygger ett nytt en- eller tvåbostadshus och under processen upptäcker att du vill bygga en attefallsbyggnad måste du vänta med att skicka din anmälan tills du har fått slutbesked på huvudbyggnaden.
Lämpliga förberedelser
Ta reda på vad som gäller för ditt område
Beroende på var du bor har du olika förutsättningar. Via webbkartan kan du ta reda på om det finns en gällande detaljplan för ditt område. Om det inte finns en detaljplan kan du behöva söka ett förhandsbesked för att få veta om tomten är lämplig att bygga på.
Kulturmiljöinventering
Om din fastighet har kulturvärden eller ligger i ett område med höga kulturvärden finns speciella bestämmelser för vad du får bygga och vilka förändringar du får göra.
Alla fastigheter och områden med kulturvärden finns ännu inte med i webbkartan. Det innebär att även om du inte hittar någon information om kulturvärden på din adress kan din fastighet ha ett högt kulturvärde eller ingå i ett sådant område. Om du är osäker kan du kontakta Örebro kommuns servicecenter.
Beställ karta
Innan du kan sätta igång behöver du beställa ett utdrag ur baskartan. Kartan behöver du för att kunna rita in vad det är du planerar att göra. Den färdiga ritningen kallas för situationsplan och är en av de handlingar du behöver skicka in.
Behövs kontrollplan och kontrollansvarig?
Ja, du behöver en kontrollplan för Attefallsåtgärder. En kontrollplan är det samlade dokument som beskriver den kontroll som en byggherre ska utföra i ett byggprojekt för att uppfylla bestämmelserna i Plan- och bygglagen.
Kontrollansvarig behövs oftast inte för attefallsåtgärder. Undantaget är lösvirkesbyggda komplementbostadshus som kräver en kontrollansvarig.
Vad behöver jag skicka in?
- Anmälan eller ansökan.
- Situationsplan.
- Planritning.
- Fasadritning.
- Sektionsritning.
- Material- och kulörbeskrivning (kan anges i anmälan/ansökan).
- Förslag till Kontrollplan.
Beroende på hur byggnaden ska användas kan du också behöva skicka in:
- Energiberäkning.
- Tillgängligheten till byggnaden.
- Konstruktionshandlingar och dimensioneringsintyg.
- Anmälan om enskilt avlopp.
- Ventilationshandlingar.
- VA-handlingar.
Om du är osäker på vilka handlingar som behövs för just ditt bygge är du välkommen att kontakta oss.
Eventuellt kan fler handlingar krävas.
Vad kostar det?
Att få ett startbesked för en Attefallsåtgärd kostar vanligtvis mellan 5 625 kr och 6 875 kr beroende på åtgärd.
Vid mer komplicerade byggen krävs tekniskt samråd men detta är ovanligt vid attefallsåtgärder. Krävs tekniskt samråd blir kostnaden högre. Först när vi fått in din ansökan och ser hur du tänkt bygga kan vi bedöma om ditt bygge kräver ett tekniskt samråd eller ej.
Attefallshus
Utan tekniskt samråd:
6 875 kr
Med tekniskt samråd:
13 125 kr
Attefallbostadshus
Utan tekniskt samråd:
6 875 kr
Med tekniskt samråd:
14 375 kr
Attefallstillbyggnad
Utan tekniskt samråd:
5 625 kr
Med tekniskt samråd:
13 125 kr
Hur lång tid tar det?
Från att vi har fått in alla handlingar och eventuella kompletteringar, korrekt ifyllda, ska du få ett beslut inom fyra veckor. Om ärendet är komplicerat kan handläggningstiden förlängas med ytterligare max fyra veckor, alltså åtta veckor totalt.
Om din anmälan inte är komplett meddelar vi dig det inom tre veckor och ber dig att komplettera med de handlingar som saknas. Har vi inte kontaktat dig inom tre veckor så räknas handläggningstiden från det att din ansökan kom in till oss.
Om tidsfristerna överstigs reduceras avgiften för varje påbörjad vecka. Om du har rätt till avgiftsreducering kommer du att se det i ditt beslut.
När får jag börja bygga?
Startbesked för lov
För att få påbörja din åtgärd måste du ha fått ett startbesked från Bygg- och miljönämnden. Det räcker alltså inte med att du har fått ditt lov beviljat. Det ska gå fyra veckor efter att lovbeslutet kungjorts till att du får påbörja din åtgärd.
Här ser du när ditt bygglov har kungjorts på Post- och Inrikes Tidningars webbplats.
Startbesked för anmälan
För anmälningspliktiga åtgärder gäller att Bygg- och miljönämnden ska ha gett ett startbesked innan du får påbörja åtgärden.
Tips och råd!
Detta gäller för Attefallshus, läs mer på Boverket.
Tänk på att när du fått startbesked måste byggnationen påbörjas inom två år från bygglovsbeslutet och avslutas inom fem år. Om tiderna har passerats måste du göra en ny anmälan.
Om du är osäker på om det finns en gällande detaljplan för ditt område kan du söka i vår karta på din adress.
Hur ansöker jag?
Här hittar du mer information om hur du ansöker eller om bygglov eller gör en anmälan.
Frågor?
Är du osäker på vad som gäller för just ditt bygg- eller renoveringsprojekt, kontakta oss via Örebro kommuns servicecenter 019-21 10 00.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se