Örebro södra

Örebro kommun planerar att utveckla Örebro södra till ett helt nytt kontorsområde med höga hus, en modern pendlarstation och en park att trivas i.

Planen är att besökare till Örebro södra i framtiden kan möta ett förnyat område där det strategiska läget tas tillvara på flera sätt. Planen är att en tunnel under spåren ska förbättra säkerheten och tillgängligheten för gående och cyklister och att Eugénparken ska bevaras och utvecklas till en attraktivare park än idag.

Så här skulle området runt Örebro södra kunna se ut i framtiden. Men vad som faktiskt ska byggas och hur det ska se ut avgörs längre fram i en markanvisningsprocess.

Syfte

Syftet med den planerade ombyggnationen av Örebro södra är att bättra ta vara på områdets strategiska och centrala läge. Det görs genom att planera för ett nytt kontorsområde med pendelnära arbetsplatser, ökad säkerhet och bättre tillgänglighet för resenärer och andra som vill korsa järnvägen.

Tidsplan

Detaljplanen för Örebro södra var ute på samråd under 2019. Arbetet har efter det pausats under ett antal år på grund av arbete med finansiering för ett genomförande. För att få till en gång- och cykeltunnel under järnvägen måste Trafikverket ta fram en järnvägsplan. En sådan tar cirka 3 år att ta fram och bör anpassas till kommunens planprocess.

När detaljplan och järnvägsplan är upprättade påbörjas arbetet med markanvisning, och därefter kan området börja bebyggas. Gång- och cykeltunneln planeras inom en tioårsperiod.

Planerade projekt

Parallellt med planen för Örebro södra så är tanken att delen av Östra Bangatan förbi projektområdet ses över med en bättre lösning för kollektivtrafiken.

Hagatunneln har utretts inom projektet för Örebro södra. Hagatunneln har idag brister i tillgängligheten för gående och cyklister, eftersom den är så smal att den är enkelriktad för cykeltrafik. Hagatunneln är också i behov av renovering, och på sikt behöver tunneln sannolikt repareras eller bytas ut. Det är väldigt kostsamt att försöka bredda tunnelrören för gång- och cykeltrafik samtidigt som det innebär en stor inverkan på järnvägstrafiken. Därför rekommenderar utredningen istället att hela konstruktionen byts ut under åren 2030–2040.

Bakgrund

Örebro södra har en stor utvecklingspotential med möjlighet till ökad säkerhet, tillgänglighet och exploatering. Området är centralt beläget, men trots det relativt outnyttjat. Utvecklingen och arbetet med Örebro södra är det första delprojektet ur den fördjupade översiktsplanen för Järnvägsområdet.

I februari 2018 tecknade Örebro kommun, Trafikverket och Region Örebro län gemensamt en avsiktsförklaring för utvecklingen av området runt Örebro södra. Avsiktsförklaringen beskriver ansvar och kostnader för genomförandet av åtgärder.

Under 2019 tog Trafikverket fram en funktionsutredning för järnväg sträckan Hovsta‐Mosås på Godsstråket genom Bergslagen, genom Örebro C och Örebro S.

Utredningen har tittat på sträckan från Hovsta till Mosås och tagit fram ett antal olika förslag till förändringar i järnvägsanläggningen som ska hantera de brister och behov som finns idag och i framtiden (prognos 2040). I utredningen beskrivs förslag på hur Örebro södra ska byggas om för att öka säkerheten och tillgängligheten. Under 2022 byggde Trafikverket två uppställningsspår vid Aspholmen, som pekades ut i funktionsutredningen.

Örebro södra idag

Idag består stationsområdet av en liten byggnad med vänthall, parkeringsplatser på båda sidor om järnvägen, samt en gångbro över spåren. Nordost om stationen finns Eugénparken som kopplar samman stationen med centrum. Planområdet avgränsas genom Svartå Bangata i väster, Östra Bangatan i öster och Hagatunneln i norr.

Trafikverket har byggt en gångbro över spåren på Örebro södra 2019, för att det ska vara säkrare att ta sig över. Samtidigt stängdes spårövergången på marken. De som inte kan ta sig över gångbron hänvisas till den närliggande Hagatunneln.

Trafikverket har även bytt till ett högre och kraftigare stängsel i och runt området.

Platsen i framtiden

Örebro södra ska utvecklas mot att bli en station främst för tågpendling. För att stärka de innerstadslika karaktärsdragen i området och för att skapa fler stationsnära arbetsplatser planerar kommunen att ta tillvara de utbyggnadsmöjligheter som finns kring Örebro södra.

På lång sikt kan arbetet med Örebro södra innebära:

  • en ny tunnel under spåren
  • spårflytt
  • en ny plattform och förbättringar av järnvägsområdet
  • kontorshus
  • en attraktiv park

Arbetet med Örebro södra sker i nära samarbete med Trafikverket och Region Örebro län.

Behovet av två stationer

Örebro södra är en av de mest använda knutpunkterna för kollektivtrafik i hela Örebro län. Stationen ligger nära Örebros kommersiella centrum med handel, Conventum, Kulturkvarteret och hotell med mera vilket gör den till ett bra val för många resenärer.

Kapaciteten vid Örebro C är begränsad. Om inte Södra station fanns skulle fler åka bil eller resa från Örebro C, vilket skulle bli kännbart utifrån att Örebro C inte är ett stort resecentrum för en stad av Örebros storlek. Ungefär en fjärdedel av alla som reser till eller från någon av de två stationerna i Örebro reser från Örebro södra. Cirka 1 400 personer varje dag enligt en stationsräkning genomförd vintern 2023–2024 (70 procent pendlare).

Det är relativt vanligt att städer likt Örebro har minst en till station, bland andra Umeå, Sundsvall, Östersund, Karlskrona, Uddevalla, Strängnäs och Lidköping. I och kring de tre storstäderna finns också flertalet stationer där vissa förortskommuner kan ha så många som åtta pendeltågsstationer (till exempel Haninge kommun).

En stor del av nuvarande och kommande örebroare bor nära Södra station. Stationen är därför viktig för utvecklingen i flera stadsdelar och deras omvandling, som Aspholmen, Södra Ladugårdsängen och Örnsro. En utveckling av arbetsplatser i stationsnära läge är en stor del av utvecklingen vi ser kring Södra station. Det medför också service i form av restauranger och viss handel.

Trafiksäkerhet på järnvägen

Måste du korsa en järnväg ska du alltid göra det på godkända övergångar.

Tågen kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats.

Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen.

Gå aldrig över spåren när varningssignalen ljuder och det blinkar, även om ditt tåg passerat.

Att gena över spår, gå mot en stoppsignal eller krypa under bommar får direkta konsekvenser för tågtrafiken. Det blir snabbt trångt på spåren och varje stopp eller hastighetsnedsättning får snabbt stora konsekvenser för punktligheten.

För lokförarna är obehöriga i spår ett allvarligt arbetsmiljöproblem. En förare har ingen möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt dyker upp i spåret framför ett kanske flera hundra ton tungt tåg som kommer i hög hastighet.

Läs mer på sidan Säkerhet vid järnväg på Trafikverkets webbplats.

Säkerhet vid plankorsningar

Trafikverket arbetar ständigt med att öka säkerheten i plankorsningar och de ser till att plankorsningarna har en godtagbar säkerhetsnivå, till exempel genom att installera bommar och ljus-och ljudsignaler.

Läs mer på sidan Säkerhet vid plankorsningar på Trafikverkets webbplats.

Senast uppdaterad:
Publicerad: