Örebro södra
Ett helt nytt kontorsområde med höga hus, en modern pendlarstation och en park att trivas i. Besökare till Örebro södra ska i framtiden möta ett förnyat område där det strategiska läget tas tillvara på flera sätt. En tunnel under spåren ska förbättra säkerheten och tillgängligheten för gående och cyklister. Eugénparken ska bevaras och utvecklas till en attraktivare park än idag.
Såhär skulle området runt Örebro södra kunna se ut i framtiden. Men vad som faktiskt ska byggas och hur det ska se ut avgörs längre fram i en markanvisningsprocess.
Aktuellt
Samrådet för Örebro södras detaljplan avslutades 2 december.
Syfte
Syftet med ombyggnationen av Örebro södra är att bättra ta vara på områdets strategiska och centrala läge. Det görs genom ett nytt kontorsområde med pendelnära arbetsplatser, ökad säkerhet och bättre tillgänglighet för resenärer och andra som vill korsa järnvägen. Bland annat planerar Örebro kommun för en tunnel under spåren, som även kommer stärka kopplingen mellan Örnsro och centrum. Kommunen vill också behålla och utveckla Eugénparken till en attraktiv mötesplats för örebroarna.
Ett annat syfte är att klara ett ökat resande med tåg och buss, både i staden och i Örebroregionen.
Tidsplan
Detaljplanen för Örebro södra är ute på samråd under 2019. Efter det fortsätter arbetet med markanvisning, och därefter börjar byggnation på platsen. Tunneln och järnvägsåtgärderna planeras inom en 10 års period.

Planerade projekt
Bakgrund
Örebro södra har en stor utvecklingspotential med möjlighet till ökad säkerhet, tillgänglighet och exploatering. Området är centralt beläget, men trots det relativt outnyttjat. Utvecklingen och arbetet med Örebro södra är det första delprojektet ur den fördjupade översiktsplanen för Järnvägsområdet.
I februari 2018 tecknade Örebro kommun, Trafikverket och Region Örebro län gemensamt en avsiktsförklaring för utvecklingen av området runt Örebro södra. Avsiktsförklaringen beskriver ansvar och kostnader för genomförandet av åtgärder. Först ska uppställningsspår byggas för att säkra en utökad regional tågtrafik. Samtidigt ska en järnvägsplan påbörjas för de långsiktiga funktionerna vid Örebro södra. I en järnvägsplan studeras bland annat en ny permanent tunnel under järnvägen, hur spåren ska gå vid platsen, samt nya perronger.
Örebro södra idag
Idag består stationsområdet av en liten byggnad med vänthall, parkeringsplatser på båda sidor om järnvägen, samt en gångbro över spåren. Nordost om stationen finns Eugènparken som kopplar samman stationen med centrum. Planområdet avgränsas genom Svartå Bangata i väster, Östra Bangatan i öster och Hagatunneln i norr.
Platsen i framtiden
Örebro södra ska utvecklas mot att bli en station främst för tågpendling. För att stärka de innerstadslika karaktärsdragen i området och för att skapa fler stationsnära arbetsplatser planerar kommunen att ta tillvara de utbyggnadsmöjligheter som finns kring Örebro södra.
På lång sikt kan arbetet med Örebro södra innebära:
- en ny tunnel under spåren
- spårflytt
- en ny plattform och förbättringar av järnvägsområdet
- kontorshus
- en attraktiv park
Läs mer om utvecklingen av järnvägsområdet mellan Svampen och Gustavsvik.
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.