Sök
meny

Resursskola

Örebro kommun kommer med start läsåret 2025/2026 införa resursskolor. Tidigare har Örebro kommun haft kommungemensamma särskilda undervisningsgrupper. Dessa övergår nu till att bli resursskolor.

Vad är en resursskola?

En resursskola är en skola som ger extra stöd till elever med särskilda behov. Här får eleverna hjälp att lära sig i sin egen takt med hjälp av särskilt anpassade verksamheter. Resursskolorna erbjuder likvärdigt stöd i form av anpassad miljö, tydliggörande pedagogik och hög personaltäthet med behörig personal som har kompetens för att möta behov hos eleverna.

Målet är att skapa en trygg och stödjande miljö där varje elev kan utvecklas och nå sina mål. Undervisning i resursskolan sker enligt läroplan för grundskolan samt förskoleklassen.

Vilka elever kan gå i en resursskola

Örebro kommuns resursskolor erbjuder särskilt stöd till elever med omfattande och specifika behov i den fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljön. Eleverna ska läsa enligt läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och vara i behov av:

Målgrupp 1: Bestående och omfattande särskilt stöd inom områdena: språk, kommunikation och socialt samspel.

Målgruppen riktas mot elever i grundskolan årskurs F-9, med behov av bestående och omfattande särskilt stöd inom områdena språk, kommunikation och socialt samspel. Dessa elever har ofta autism. Diagnos är dock inte ett krav för mottagande.

Eleverna i denna målgrupp har omfattande stödbehov inom flera av följande områden:

  • Individuellt anpassade arbetspass till exempel kortare pass, flera korta pauser, skärmar, avgränsade uppgifter
  • Tydlighet gällande när, vad och hur uppgifter ska göras samt vad som förväntas av eleven.
  • En särskilt anpassad miljö gällande bland annat ljud, ljus och dofter.
  • Stöd i samspel med andra exempelvis utifrån social och känslomässig ömsesidighet, att knyta kontakter med andra och förstå sociala normer.
  • Stöd i att utveckla sitt ordförråd, kategorisera ord och förstå instruktioner.
  • Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i kommunikation och undervisning exempelvis bildstöd, stödtecken och assisterande verktyg.

Resursskolor

Resursskolor för denna målgrupp erbjuds vid:

  • Adolfsbergsskolan F-6
  • Adolfsbergsskolan 7–9
  • Brickebackens skola F-6
  • Gumaeliusskolan 7–9
  • Mellringeskolan 7–9
  • Olaus Petriskolan F-6

Målgrupp 2: Bestående och omfattande omsorgsbehov med anledning av ett komplicerat medicinskt tillstånd som ensamt eller i kombination med annan funktionsnedsättning gör att eleven är i behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder.

Målgruppen riktas mot elever i grundskolan årskurs F-9, med bestående och omfattande omsorgsbehov med anledning av ett komplicerat medicinskt tillstånd som ensamt eller i kombination med annan funktionsnedsättning gör att eleven är i behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder.

Exempel på medicinska tillstånd är cerebral pares, cystisk fibros, svår epilepsi, ryggmärgsbråck, bestående skador efter exempelvis olycka eller sjukdom, olika former av progressiva sjukdomar och muskeldystrofi.

Eleverna i denna målgrupp har omfattande medicinskt stödbehov inom något eller flera av följande områden:

  • Personal med medicinsk kompetens
  • Medicinska hjälpmedel
  • En särskilt anpassad miljö utifrån tillgänglighet och omsorgsbehov.

Resursskolor

Resursskolor för denna målgrupp erbjuds vid:

  • Adolfsbergsskolan anpassade skola F-9

Målgrupp 3: Bestående och omfattande särskilt stöd som motsvarar sådant stöd som elev i den anpassade grundskolan (inriktning ämnesområden) har behov av. Gäller barn som börjar förskoleklass.

Målgruppen riktas mot barn som går i förskolan och som med mycket stor sannolikhet kommer att läsa mot anpassade grundskolans ämnesområden. Dessa barn har ofta kontakt med Barn- och ungdomshabiliteringen utifrån tidigt uppmärksammad utvecklingsförsening.

För barnen i denna målgrupp gäller ofta följande:

  • Kommunicerar på ett konkret sätt, exempelvis genom ljud, kroppsspråk, pek-prat, konkreta föremål.
  • Utforskar sin omvärld på ett konkret sätt, exempelvis genom att känna och smaka.
  • Behöver handfast vuxenstöd i exempelvis vid påklädning eller i mat- och toalettsituationer.
  • För att barnet ska förstå instruktioner behöver den vuxne förstärka sin kommunikation genom exempelvis tecken, bilder, konkreta föremål.
  • En del barn har utöver ovanstående även behov av personliga hjälpmedel exempelvis rullstol, slemsug, sondmatning genom peg.

Resursskolor

Resursskolor för denna målgrupp erbjuds vid:

  • Brickebackens skola F-6.

Ansökan till resursskola

I Örebro kommun görs ansökan till resursskola av elevens skola. Du behöver därför kontakta din rektor om du är intresserad av resursskola. Ansökningsprocessen börjar med att skolan har en dialog med vårdnadshavarna om resursskolans verksamhet, hur resursskolan kan möta elevens behov samt inhämtar samtycke från vårdnadshavarna för ansökan till resursskolan Det är elevens skola som ansvarar för att relevanta dokument kommer in till Grundskoleantagningen och referensgruppen för resursskolan.

Ansökningsperioden är 15–31 januari.

Du som har barn som ska börja förskoleklass eller går sista året på sin nuvarande skola behöver även söka den skola du vill att ditt barn ska gå i om ditt barn inte får plats i resursskolan.

Du söker plats via sidan "Söka skola".

Urval

Om det saknas lediga platser till alla elever som har ett behov av att gå i resursskola sker ett urval. Elever med störst behov får de lediga platserna. Örebro kommun gör en sammanvägd bedömning av vilka elever som har störst behov av plats i resursskolan utifrån de ansökningar som kommit in. Den sammanvägda bedömningen görs av en central referensgrupp. Elevernas behov bedöms utifrån fastställda kriterier som utgår från målgruppsbeskrivning.

Beslut

Efter att referensgruppen för resursskolan gjort en bedömning av vilka elever som är i målgruppen för den aktuella resursskolan samt vilka som har störst behov får alla vårdnadshavare besked om plats eller inte.

För de elever som prioriteras plats i resursskola sker skolplacering i resursskola enligt ordinarie skolplaceringsregler. Om antalet sökande till en viss resursskola är större än det antal platser resursskolan erbjuder görs ett urval enligt relativ närhet.

Skolskjuts

Elever som går i resursskola har många gånger rätt till skolskjuts från och till resursskolan. Information om hur man ansöker om skolskjuts finns på sidan Skolskjuts - på orebro.se.

Vid inflytt till Örebro kommun

Om du är nyinflyttad och ditt barn har haft en placering i resursskola i annan kommun kan du kontakta grundskoleantagningen@orebro.se.

Vid inflytt till Örebro kommun görs en prövning enligt ordinarie rutiner för antagning till resursskolan. Även om du haft placering i resursskola i annan kommun innebär det inte att du har rätt till plats i resursskola i Örebro kommun.

Överklagande

Beslut om att en elev inte tas emot i resursskola kan överklagas enligt kommunallagen. Det innebär att kommunmedlemmar, exempelvis vårdnadshavare, har rätt att få lagligheten av kommunens beslut prövad genom att överklaga beslutet till förvaltningsrätten.

Huvudmän för fristående skolor

I Örebro kommun görs ansökan till resursskola av elevens skola. Den fristående skolan behöver därför ha dialog med de vårdnadshavare där resursskola kan vara aktuellt. Ansökningsprocessen börjar med att skolan har en dialog med vårdnadshavarna om resursskolans verksamhet, hur resursskolan kan möta elevens behov samt inhämtar samtycke från vårdnadshavarna för ansökan till resursskolan.

För att möjliggöra att fristående skolor ska kunna ansöka om plats för elev i resursskolan skickar ni ett mejl till bou.fristaende@orebro för att få länk till e-tjänsten för ansökan samt blanketter som ska lämnas in i samband med ansökan. Notera att det är rektor på den fristående skolan som ska skicka in ansökan och relevant dokumentation.

Är du en vårdnadshavare, har ett barn som går i en fristående skola och du tänker att ditt barn bör gå i resursskola ska du ta kontakt med rektor på din skola.

Senast uppdaterad:

Publicerad: