Västra Nobelgatan – vi anpassar för Citylinjen

Under 2025 anpassar vi Västra Nobelgatan för Citylinjen för att minska restiden och förbättra punktligheten för bussen. Västra Nobelgatan blir en trivsammare och mer trafiksäker gata där det är enkelt att gå, cykla och åka buss.

Sträcka som byggs om för Citylinjen. Förstora bilden

Sträcka som byggs om för Citylinjen. Klicka på bilden för att se den i större format.

Område

Väster. Västra Nobelgatan, från Östra Bangatan till Hertig Karls Allé.

Vad utför vi för arbete?

  • Vi bygger nya moderna och tillgänglighetsanpassade hållplatser med sittbänkar, belysning, gröna väderskydd med torräng på taket – där du kan stå skyddad i väntan på bussen – och en ny typ av digital informationsskylt, som visar hur många minuter som är kvar tills bussen anländer. Hållplats Viktoriagatan tas bort eftersom den ligger nära både Resecentrum och hållplats Tegnérlunden.
  • Vi bygger egna körfält för bussen och förser trafiksignalerna längs Västra Nobelgatan med signalprioritering – en funktion som gör att bussen prioriteras i korsningen. Det bidrar till att förkorta restiden och förbättra punktligheten för bussen. Bussens körfält markeras med röd asfalt.

  • Idag saknas en länk för cyklister längs Västra Nobelgatan. Vi anlägger en ny gång- och cykelbana, som blir en viktig länk i cykelnätet.
  • I korsningen vid Norrgatan gör vi en ny gång- och cykelpassage som gör det enkelt att säkert passera över gatan. Vi förbättrar också belysningen vid alla passager.

  • Vi skapar en mikropark med grönska och sittplatser på Fogdegatan och planterar nya träd längs Västra Nobelgatan. Vi flyttar också en trädallé från Tegnérlunden till Karlsgatan för att få plats med de nya hållplatserna.
  • Vi bygger sju regnbäddar med planteringar som fångar upp 50 procent av vattnet från gatorna och renar det innan det når grundvattnet.

Vi gör omfattande vatten- och avloppsarbeten för att säkra vattenförsörjningen för örebroarna. För att minimera påverkan på omgivningen görs drygt 50 procent av arbetet med schaktfria metoder, som till exempel relining och rörspräckning. Det innebär att inte hela ledningen behöver grävas upp. Istället räcker det med ett schakt i början och slutet på ledningen.

Detta ska göras:

  • Vi byter vatten- och avloppsledningar på Hertig Karls Allé, mellan Ullavigatan och Västra Nobelgatan, och i korsningen med Västra Nobelgatan.
  • Vi byter vattenledning på Västra Nobelgatan, mellan Hertig Karls Allé och Viktoriagatan.
  • Vi renoverar dag- och spillvattenledningar på Västra Nobelgatan, mellan Hertig Karls Allé och Gustavsgatan.
  • Vi byter serviser – ledningar som förbinder en fastighets ledningar med de stora kommunala ledningarna – på Västra Nobelgatan.
  • Vi renoverar vatten och spillvatten på Fogdegatan.

Tidplan

Arbetet inledes i november 2024 och förväntas bli färdigt i slutet av 2025. Under 2024 sker projektering av sträckan och upphandling av entreprenör som ska utföra arbetet.

Information till verksamheter och fastighetsägare

Vi förstår att gatuarbetet väcker frågor om hur just er verksamhet berörs. Vi kommer kontinuerligt uppdatera er om processen, bland annat genom informationsmöten och utskick via e-post eller brev.

Hur påverkar det mig som trafikant?

Framkomligheten längst Västra Nobelgatan kommer att bli begränsad under byggnationen. Under byggnationen, som förväntas pågå fram till slutet av 2025, kommer sträckan stängs av för fordonstrafik och trafikeras enbart av kollektivtrafiken och blåljusverksamhet.

Det kommer vara möjligt att ta sig fram som gående till samtliga verksamheter och fastigheter på sträckan. För gående och cyklister kommer det också vara möjligt att korsa Västra Nobelgatan under byggnationen. Ambitionen är att bygga om sträckan i olika etapper, för att kunna ha ett körfält öppet åt varje håll.

Mer information om hur trafikanter påverkas kommer löpande under projektets gång.

Varför utförs arbetet?

Om vi fortsätter resa som idag kommer trängsel, köer och dålig luft bli vardag i Örebro. Idag tar häften av oss bilen när vi ska någonstans och ungefär varannan bilresa är kortare än fem kilometer. I de flesta bilar sitter bara en person.

För att fler ska välja bussen framför bilen anpassar vi gatorna för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro som består av bussar med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i trafikkorsningar. Bussarna går dessutom på el och bidrar till en tystare stadsmiljö med mindre utsläpp.

I december 2024 börjar Citylinjen trafikera stråket Brickebacken-Resecentrum och under 2025 blir hela den första etappen, mellan Brickebacken och Tegnérlunden, färdig. Västra Nobelgatan är delsträcka 9.

Karta över sträckan som kommer trafikeras av Citylinjen samt markering för delsträcka 9 och färdigställda delsträckor.

Karta över första etappen för Citylinjen med markering för delsträcka 9 samt färdiga delsträckor under 2021-2024.Förstora bilden

Klicka på kartan för att se den större.

Kontaktperson

Projektledare, gata: Philip Kabunga, 019-21 10 00.

Projektledare, vatten och avlopp: Joakim Skog, 019-21 10 00.

Senast uppdaterad:
Publicerad: