Uppdrag Undersökning – Årets bubblare 2015

Uppdrag undersökning logga

Nystartade webbplatsen Uppdrag undersökning bygger på en bra idé och här finns redan elevnärvaro, engagemang och bra struktur. Framtiden ser mycket lovande ut! Så lät det när Uppdrag Undersökning från Navets skola blev utnämnda till Årets bubblare under prisutdelningen av Webbstjärnan 2015.

 

Under läsåret 2014/2015 arbetade IKT-pedagogen Martin Frisén och läraren Martin Teséll tillsammans med elever i årskurs 4-6 på Navets skola med att göra reportage till projektet Uppdrag Undersökning. De anmälde projektet till den nationella bloggtävlingen Webbstjärnan och blev, av 2500 anmälda lag, utvalda som en av de 100 bästa bidragen. Under prisutdelningen i Stockholm några veckor innan sommarlovet fick de dessutom ta emot ett diplom som Årets bubblare, vilket innebär att juryn förutsåg en lovande framtid för projektet. Se filmklipp från prisutdelningen här nedan:

Syftet med webbsidan är att eleverna ska få göra sitt skolarbete offentligt och kunna få feedback samt kommentarer från en större publik än endast läraren. Förhoppningen är dels att nå ut till en större publik, men även att få andra skolor att vilja testa den här typen av projekt. Det finns till och med en lärarhandledning för de som vill prova på att göra sina egna ”Uppdrag Undersökning”-reportage.

 

Diplom

De elever som inte har varit så studiemotiverade innan har blivit det när de fått visa sin kunskap på detta sätt. Uppdrag Undersökning är även ett fantastiskt bra sätt för eleverna att få berätta sin historia och att skolarbetet blir viktigt på riktigt. Att få skapa något från idé till färdigt reportage med hjälp av modern teknik. Vi lär oss hur man kommenterar andras filmer och hur man bemöter kommentarer och på så sätt blir vi blir sjyssta nätanvändare. Genom att skapa ett eget filmreportage blir eleverna dessutom påtagligt medvetna om upphovsrätt.

                                                                     Martin Frisén

 

Avslutningsvis delar Martin med sig av några tips till de som är intresserade att prova på något liknande på sin skola.

 

Det kan vara bra att börja i en mindre grupp, kanske en "elevens-val-grupp" första gången. Allt tar ju lite tid i början. Våga prova. Eleverna lär sig mycket fort och du behöver inte var expert på tekniken.

                                                                                                              Martin Teséll

 


//Stefan Karlsson, Redaktionen Pedagog Örebro

Senast uppdaterad: 9 oktober 2015

Publicerad: 9 oktober 2015
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?