Möten för att främja integration!

En stig i skogen

Under hösten 2016 inledde eleverna i årskurs 7 på Odenskolan och eleverna i årskurs 8 på Vivallaskolan ett samarbete för att främja integration och för att lära känna varandra och varandras olika skolkulturer bättre. Ett projekt som under våren bland annat resulterade i två aktivitesdagar där eleverna fick mötas på riktigt och integrera med varandra.

En solig och varm dag i slutet av vårterminen begav jag mig till Sandvads Sportstuga strax utanför Odensbacken för att besöka den första av Odenskolans och Vivallaskolans två aktivitetsdagar. Det var inte svårt att förstå åt vilket håll jag skulle åka, för redan långt innan jag kom fram till sportstugan hörde jag stojande ungdomar och glada tillrop som ekade mellan träden i skogen.

Jag kom fram lagom till lunch och såg elever komma ut från olika håll ur skogen runt omkring och personal från de båda skolorna hjälptes åt att fixa och förbereda för att grilla hamburgare.

Ungdomar spelar fotboll

Ana Jakobsson, lärare i spanska på Odenskolan, var en av initiativtagarna till projektet och hon berättar att skolan ansökte om bidrag från kommunen för att få till ett arbete för att främja integration på Odenskolan. När eleverna i årskurs 8 på Vivallaskolan nappade på idén började lärarna att planera för hur projektet skulle fortskrida.

Det bestämdes att de båda skolorna inledningsvis skulle spela in en varsin film där eleverna presenterade sina respektive skolor och skolområden för varandra. Sedan skulle klasserna få träffas i vekligheten under två aktivitetsdagar innan sommaren.

Elever sitter på en sten

När jag kom till Odensbacken hade de lite drygt 50 eleverna ägnat förmiddagen åt olika samarbetsövningar i blandade grupper för att lära känna varandra. Men när det är dags för lunch splittrades eleverna upp igen till sina ursprungliga och trygga konstellationer. Under lunchen gick jag runt och pratade lite med några av eleverna och de flesta tyckte att projektet och dagen hade varit givande. "Det har varit roligt att träffa nya människor" och "man får andra perspektiv på hur elever har det på andra skolor" sa några tjejer som satt på en stenhäll och pratade.

Ferid De Basso, SO-lärare på Vivallaskolan, berättade att dagen inleddes med att eleverna från Vivallaskolan fick en guidad tur på Odenskolan innan de begav sig ut till skogen. Ferid berättade också att det redan dagen efter var dags för den andra aktivitesdagen i projektet och att det då var Vivallaskolan som skulle stå som värdar. Även på Vivallaskolan skulle eleverna guida runt sina nya vänner och arbeta i blandade grupper.

Skogen

"Jag hoppas att det här blir något vi kan göra varje vår", säger Ana innan jag drar mig tillbaka till redaktionen och jag kan inte göra annat än att hålla med, för även om detta initiativ endast är ett första steg mot integrering, så är det ett mycket viktigt steg. Man måste börja någonstans, och varför inte med en aktivitetsdag i skogen utanför Odensbacken. Men det är viktigt att hålla i och hålla ut, så att det inte blir ännu ett tomtebloss utan verkan.

Jag önskar Odenskolan och Villallaskolan lycka till och håller tummarna för att detta sammarbete kommer att fortskrida och leda till integration på riktigt. Bra jobbat!

 

/Stefan Karlsson, redaktionen Pedagog Örebro 

Senast uppdaterad: 13 juni 2016

Publicerad: 13 juni 2016
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?