Ekologi - ämnesövergripande tema i biologi och bild

Näringskedja

Eleverna skulle jobba med ekologi i Biologin och jag fick ta del av NO-lärarens power-point för området. Vilket otroligt spännande material! Men vad många svåra ord att förstå. Jag bestämde mig för att i bildämnet försöka hjälpa eleverna att tydliggöra begreppen. Vi började med en bildanalys av olika ekosystem. Jag plockade fram ett antal landskapsmålningar av Monet och gjorde en mall för bildanalys. Där fick eleverna titta på dels teknik, färg, form och innehåll och dels fundera över vilka växter och djur de trodde kunde trivas på just den platsen, i det ekosystemet.

Sen fick de i uppgift att med svamp och vattenfärg måla av bilden. De skulle fokusera på att hitta rätt färgnyanser och sedan att fördjupa de mörkare partierna.

Nästa del i arbetsområdet var att välja bland ett antal begrepp som de sedan skulle tydliggöra i en animerad film. De fick skapa rekvisita i kollageteknik. Det blev kortfilmer om bland annat näringskedjor, bärkraft och vattnets kretslopp som de sedan tog med tillbaka till biologin och tittade på gemensamt.

Avslutningsvis fick eleverna utvärdera sitt arbete utifrån de förmågor jag ville att de skulle utveckla i arbetsområdet.

De förmågor de utvecklade i bildämnet var att skapa bilder i olika tekniker, skapa bilder som har ett budskap, att analysera bilder och presentera och utvärdera sitt eget arbete.

/Ida Björklund, Specialenheten, Adolfsbergsskolan

Senast uppdaterad: 14 november 2016

Publicerad: 14 november 2016
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?