"Det ljusa i bilden kan vara Gud eller en gatlykta"

En målning av ett tempel

Många spännande bildanalyser fick jag ta del av när eleverna i klass 4-6 analyserade lärobokens illustrationer av kristendomen. Eleverna kom till religions-undervisningen med en förförståelse och nya tankar. Eleverna skapade också kyrkofönster av svart kartong och silkespapper. De tittade på bilder av kyrkofönster och ritade sedan en form på kartong som de sedan klippte ut. Sen ritade de ut hur de små rutorna skulle sitta i fönstret och skar ut dem med kniv. Slutligen fäste de silkespapper i olika färg på baksidan. Det blev väldigt effektfull i klassrumsfönstret.

Eleverna fick prova på att skapa bilder i schablonteknik. De fick titta på bilder av olika heliga byggnader och sen rita en siluett av den heliga byggnad som representerade den religion de skulle berätta om. Sen klippte de ut siluetten för att skapa en schablon.

De målade himlar med svamp och vattenfärg och la sedan på sin schablon som de med svamp duttmålade svart. Det var spännande att sedan lista ut vilken religion som hörde ihop med vilken byggnad.

Nästa steg var att rita av religionernas symboler och färglägga dem med oljepastellkrita och sedan måla över med vattenfärg.

Slutligen fotade de av sina bilder med i-padsen och redigerade dem i sketchguru. De fick också söka bilder på nätet av heliga personer eller gudar som hörde till respektive religion och redigerade även dem. Sen la de samman bilderna i ett bildspel och kombinerade dem med ljud och text. Vi använde i-movie till detta.

När bildspelen var klara tog de med dem till religionsundervisningen och informerade utifrån dem varandra om de olika religionerna.

 

/Ida Björklund, Specialenheten, Adolfsbergsskolan

Senast uppdaterad: 21 augusti 2017

Publicerad: 21 augusti 2017
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?