Labyrint – bland slajm och livspuckar

Teckningar

Efter nyår märkte vi att många av barnen på Flotten Blå (3-6 år) på Förskolan Äventyret var intresserade av barnprogrammet Labyrint och att det var något som återkom i barnens lekar och samtal.

 

På vår förskola har vi en uttalad utomhuspedagogisk profil med en Reggio Emilia-inspiration där barnens intressen och tankar står i fokus för verksamheten. Nedan följer ett exempel på hur barnens intressen kan påverka arbetet på en avdelning och leda till ett utvecklat lärande. Ni kommer att kunna följa vår verksamhet regelbundet här i bloggspåret.

I det här inlägget kommer ni att få följa hur barnen på olika sätt gör Daidalos Labyrint till sin egen. Barnprogrammet Labyrint handlar om robotmekanikern Daidalos och hans robotar och om hur barn kommer till honom för att ta sig igenom banor som Daidalos fyllt med robotar och slajm. Banorna i programmet är utformade för att testa barnen på olika sätt.

Ett eget labyrintäventyr

Eftersom barnen var så nyfikna på detta fick de fundera och samtala kring om det skulle gå att göra ett eget Labyrintäventyr hos oss på Äventyret. Att bygga robotar i människostorlek och låta barnen trilla i slajmsjöar är kanske lite svårt eller opraktiskt att göra i förskolan men barnen hade en uppsjö tankar kring hur man skulle kunna förskoleanpassa banorna för att få det att fungera. En tanke vi hade var att på sikt samla ett helt Labyrintäventyr på ett och samma ställe (i lämplig behållare) som barnen kan ta fram och själva ordna ett labyrintäventyr med några kompisar. Barnen har redan byggt en hinderbana på gården som motsvarar slajmsjön i programmet, vilket blivit en populär lek ute.  Barnen har även börjat diskutera vad som skulle behövas för rekvisita för att möjliggöra de andra utmaningarna i programmet. Samtliga utmaningar går på olika sätt in i och kan knytas till läroplansmål för vad vi ska arbeta för i förskolan.

In i labyrintens värld

Barnen på avdelningen ville skapa robotarna ifrån tv-programmet Labyrint. Under förra veckan fick därför några av barnen i uppgift att välja ut en av robotarna och rita av den. Till sin hjälp hade barnen varsitt papper, ett foto av roboten från programmet och en burk med tunna färgpennor. Barnen tog sig an uppgiften under stor koncentration och under arbetet lyfte barnen frågor och diskussioner som kan leda oss vidare in i Labyrintens värld på olika sätt.

Barnen diskuterade bland annat vilken av robotarna som är störst och kom fram till olika svar. Krampus är bredast. Taurus är högst men Bulten är nog tyngst. I sin diskussion belyste barnen att man kan mäta på olika sätt och att det inte alltid bara finns ett rätt svar. Barnen uttryckte även att de skulle vilja träffa robotarna och att de minsann skulle vilja äta slajmkulor som några barn fått göra i programmet för att få reda på hur de smakar.

Med tanke på att vi precis börjat med att skapa robotarna visade barnen att de hade ett bra öga för detaljer. Skapandet av labyrintrobotarna kommer säkerligen fortsätta under terminen på flera olika sätt. Det här var som jag tidigare nämnt bara en kort inblick i hur arbetet kan se ut på en av våra förskoleavdelningar och exakt var Labyrinten kommer leda oss under terminen vet vi inte ännu men tillsammans med barnen kommer vi garanterat få ett lärorikt äventyr på vägen…

 

/Jimmy Jonsson, Pedagog på Äventyrets förskola

 

Kommentera innehåll
Läs kommentarer (0 st)
Kommentera inlägget
Kommentera inlägget



Senast uppdaterad: 15 februari 2016

Publicerad: 15 februari 2016
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?