På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Trygghetslarm

För att du som bor i eget boende ska känna dig trygg och säker i vardagen finns möjlighet att få trygghetslarm installerat. Trygghetslarmet fungerar inomhus i din bostad.

Larm för din trygghet och säkerhet i hemmet

Om du skulle behöva hjälp i en akut situation, exempelvis om du ramlar eller behöver påkalla akut hjälp med något som du har svårt att klara själv, trycker du på larmknappen. Du kan också använda larmknappen om du har hemvård och det uppstår en akut situation som inte kan vänta tills hemvården kommer.

Larmet går till trygghetscentralen Tunstall i Örebro, som är tillgängliga dygnet runt och kontaktar larmgruppen som åker hem till dig.

Hur får jag ett trygghetslarm?

Det år du fyller 75 år kan du få trygghetslarm av Servicecenter, utan att kommunen utreder ditt behov. Är du under 75 år utreder en biståndshandläggare ditt behov.

Trygghetslarmet installeras inom sex arbetsdagar från den dagen beställningen gjordes.

För att beställa eller ansöka om trygghetslarm kontaktar du Servicecenter, 019–21 10 00.

Nyckel

För att larmgruppen ska kunna hjälpa dig vid larm måste de ha en nyckel. Tekniker från trygghetscentralen Tunstall hämtar nyckeln hos dig i samband med att trygghetslarmet installeras, enligt överenskommelse. Är du folkbokförd i Östernärke gäller att du själv eller en närstående lämnar nyckeln till larmansvarig för hemvården i Odensbacken.

Det är viktigt att nyckeln finns för att trygghetslarmet ska kunna installeras. Din nyckel förvaras i ett säkerhetsskåp och används endast av den personal som besöker dig när du har larmat, samt vid beviljade insatser nattetid enligt överenskommelse.

Hur fungerar trygghetslarmet?

Trygghetslarmet har en larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller som en klocka på armen. Det är viktigt att du alltid har larmknappen på dig. Larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar. Larmet kan användas dygnet runt, när du hamnar i en akut situation som du behöver hjälp med. Det är viktigt att du inte flyttar på trygghetslarmet eller drar ut sladden eftersom larmet då riskerar att förlora sin funktion.

Under hela dygnet kan du genom att trycka på larmknappen komma i kontakt med trygghetscentralen Tunstall som pratar med dig via en högtalare i larmapparaten. Du pratar rakt ut i rummet där larmapparaten finns. Trygghetscentralen Tunstall kontaktar Örebro kommuns larmgrupp eller nattpatrull som kommer hem till dig.

Om du är akut sjuk kontaktar larmgruppen eller nattpersonal ansvarig sjuksköterska eller sjukvårdsrådgivningen. Vid riktigt allvarliga fall ringer de 112.

Om du larmat av misstag talar du om det när trygghetscentralen Tunstall svarar, då kommer inte personalen hem till dig.

Det kan ibland uppstå väntetid hos Trygghetscentralen Tunstall om det är många som larmar samtidigt. Hur lång tid det tar innan larmgruppen kommer beror på hur många som larmat och hur de prioriterar utifrån allvarlighetsgrad. Trygghetscentralen Tunstall och larmgruppen arbetar för att besvara ditt larm så snabbt som möjligt.

Test av att larmet fungerar

Larmet testar sig självt per automatik regelbundet. Vid avvikelser åtgärdas dessa av tekniker från trygghetscentralen Tunstall eller av larmgruppen. De tar kontakt med dig och kommer vid behov hem till dig för att kontrollera larmet. Trygghetscentralen Tunstall rekommenderar att du själv provlarmar på din larmknapp en gång i månaden.

Avgift för trygghetslarm

Kostnaden för trygghetslarmet är 150 kr per månad för abonnemanget (2016). När du får hjälp av larmpersonalen utgår en hemtjänsttaxa som är beroende av hur lång tid personalen är hemma hos dig. Kostnaden är beroende på din inkomst och maxtaxan gäller. När du ansöker om eller beställer trygghetslarm får du en inkomstblankett, som du ska fylla i och skicka tillbaka till kommunen.

För att du ska betala rätt kostnad för den tid personalen är hemma hos dig registreras all tid elektroniskt genom en mobiltelefon och en klisteretikett som placeras i din bostad.

Test av att larmet fungerar

Larmet testar sig självt per automatik regelbundet. Vid avvikelser åtgärdas dessa av tekniker från trygghetscentralen Tunstall eller av larmgruppen. De tar kontakt med dig och kommer vid behov hem till dig för att kontrollera larmet. Trygghetscentralen Tunstall rekommenderar att du själv provlarmar på din larmknapp en gång i månaden.

Ändring av adress eller återlämning av trygghetslarm

Du kan inte flytta ditt trygghetslarm mellan olika bostäder utan att det omprogrammeras. Ta kontakt med Servicecenter när du ska flytta så kommer tekniker hem till dig och programmerar om trygghetslarmet. Om du vill lämna tillbaka trygghetslarmet kontaktar du Servicecenter. Kostnaden för larmet får du betala fram till den dag trygghetslarmet blir återlämnat. Trygghetslarmet hämtas och nyckel återlämnas av tekniker från trygghetscentralen Tunstall inom sex arbetsdagar från den dagen avbeställningen gjordes.

För folkbokförda i Östernärke gäller att du själv eller en närstående återlämnar trygghetslarmet och hämtar nyckeln hos larmansvarig för hemvården i Odensbacken.

Om larmet eller larmknappen hanteras ovarsamt eller inte återlämnas blir du ersättningsskyldig. Om din larmknapp är trasig eller i behov av byte av batteri kan du kontakta trygghetscentralen Tunstall administration direkt på 076-723 70 62.

Analoga larm byts mot digitala

Under november 2015 börjar Örebro kommun byta ut analoga trygghetslarm mot digitala. Om cirka 18 månader räknar vi med att alla analoga larm ska vara utbytta till digitala.

Ökad säkerhet och trygghet för dig

Äldre analog teknik byts ut mot ny utrustning som är anpassad efter dagens digitala teknik. Den nya digitala tekniken ger många fördelar som ökar säkerheten och tryggheten för dig. Trygghetslarmet kontrollerar själv, med täta intervall, att kommunikationen med larmcentralen fungerar. Om du behöver larma får du en indikation/kvitto på att du larmat. En grön lampa tänds då på larmenheten.

Personal från Örebro kommun installerar larmet

Det nya larmet kommer att installeras av personal från Örebro kommun. De har ID-kort med namn och foto som du kan begära att få se. Några dagar innan installationen kommer vi att ringa dig, eller en av dina anhöriga, för att boka en tid som passar dig.

Har du frågor?

Om du har frågor som rör bytet av trygghetslarm är du välkommen att ringa till Servicecenter, 019 –21 10 00.

Vill du veta mer?

Kontakta servicecenter 019-21 10 00

Senast uppdaterad: 31 oktober 2016

Publicerad: 26 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta Örebro kommun

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se