På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Hjälp och stöd i hemmet – hemvård/hemtjänst

Om du har svårt att klara vardagen på egen hand så har du rätt till hjälp och stöd. Du har möjlighet att få förebyggande hembesök, servicetjänster, omvårdnad dygnet runt, färdiglagad mat, du kan abonnera på trygghetslarm och få olika hjälpmedel. Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal ser till att du får den rehabilitering och medicinska omvårdnad som kan ges i hemmet. Ditt behov styr hur och när tjänsterna utförs.

Korttidsplats

Kommunen kan erbjuda korttidsplatser där du kan bo om du har ett tillfälligt ökat vårdbehov eller som avlastning för anhörig som vårdar i hemmet. Det är ditt behov av vård som styr och beslut fattas av en biståndshandläggare i kommunen.

Mer information om hjälp och stöd för dig som bor hemma

Valfria utförare och leverantörer

I Örebro kommun har du möjlighet att välja bland godkända utförare av omvårdnad och servicetjänster.

Du kan jämföra utförarna och se om någon erbjuder just det som är viktigt för dig. Du som inte har tillgång till internet kan få jämförelsen skickad till dig via Servicecenter. Tänk gärna igenom dina önskemål före samtalet!

Mer information om valfri utförare

I Örebro kommun väljer du själv utförare av servicetjänster och
omvårdnad i hemmet, leverantör av lunchlåda samt daglig verksamhet. En större valfrihet ökar chansen för dig att bli nöjd med de kommunala tjänster som du behöver för att leva ett bra liv i ditt eget hem. Samtidigt garanterar Örebro kommun att dina tjänster håller en god kvalitet.

Lagen om valfrihetssystem (LOV)

Valfrihetssystemen regleras av lagen om valfrihetssystem. Den innebär att den som har rätt till tjänsterna kan välja bland godkända leverantörer/utförare. Kommunen kan vara en av dessa leverantörer/utförare. Samtidigt garanterar vi kvaliteten i tjänsterna, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa utförarna. Valfrihetssystemen öppnar också upp en marknad för privata företag.

För utförare och leverantörer

Här finns mer information för dig som vill bli utförare

Avgift

Kostnaderna för servicetjänster, omvårdnad och lunchlådor är desamma oavsett vilken utförare/leverantörer du väljer och bestäms av kommunens vård- och omsorgstaxa. Du får en faktura varje månad från Örebro kommun, som sedan sköter betalningen till utföraren.

Tes mobil för rätt faktura

Du som har ett beslut om trygghetslarm, servicetjänster eller omvårdnad eller själv har anmält behov av servicetjänster ska få rätt hjälp vid de tider som vi kommit överens om. Örebro kommun använder systemet Tes mobil för dokumentation av tid och insatser.

På insidan av din ytterdörr, eller i närheten, sätter vi upp en klisteretikett som innehåller teknik för registrering. Personalen börjar och avslutar varje besök med att hålla upp mobiltelefonen mot klisteretiketten och registrera besöket. Så säkerställer vi att du faktureras rätt.

Digitala lås inom hemvården – nyckelfri hemtjänst

Örebro kommun använder sig av så kallad nyckelfri hemtjänst. Det innebär att ett digitalt lås installeras på insidan av ytterdörren och vid porten till bostadshuset hos dig som har beslut om larm. Personalen inom hemtjänsten kan sedan öppna ytterdörren samt portlåset till fastigheten med hjälp av en mobil tjänstetelefon, medan du själv fortsätter att använda din vanliga nyckel och portkod. Det digitala låset är en pålitlig teknik som många kommuner redan använder. I Örebro kommun används det hos alla som har larm inom hemtjänsten, oavsett om man har kommunal eller privata utförare. Självfallet medför inte låset eller monteringen någon kostnad för dig.

Fördelar med digitalt lås

Det digitala låset ökar säkerheten och förenklar vardagen. Med hjälp av det kan hemtjänsten komma in snabbare i en bostad vid larm och säkerheten kring nyckelhanteringen förbättras. Det innebär också miljövinster och mindre stress, eftersom personalen inom hemtjänsten kan minska på antalet körda mil.

Frågor och svar om digitala lås

Så fungerar det digitala låset

Det digitala låset är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av din dörr. På utsidan av dörren syns ingen förändring. Det blir ingen åverkan på din dörr. Du själv fortsätter att använda din vanliga nyckel när du låser och låser upp dörren. Hemvården däremot kan, när det behövs, använda en ”digital nyckel” som finns i den mobiltelefon som de använder i arbetet. Låset registrerar också den tid personalen är hemma hos dig, vilket gör att du kan vara trygg med att du bara betalar för faktiskt utförd tid.

Så här kommer det att se ut på insidan av din dörr. Låsvredet är av märket CareLock och är ett så kallat motorvredlås.

CareLock-lås från insidan

Varför använder Örebro kommun digitala lås (nyckelfri hemtjänst)?

Det blir tryggare och säkrare för dig som kund och enklare och mer effektivt för våra medarbetare. Den ”digitala nyckeln” är personlig och fungerar bara tillsammans med en godkänd mobiltelefon. Eftersom ingen annan än din hemvårdspersonal kan använda den och hemvårdens besök loggas i låset blir den som en ”digital legitimation” för hemvården. Säkerheten kring nyckelhanteringen förbättras.

En ökad trygghet för dig som kund är också att larmgruppen kan komma till dig snabbare vid larm eftersom nyckel inte behöver hämtas. Mindre tid på att hämta och lämna nycklar, betyder att vi kan lägga mer tid hos dig som kund och att vi slipper köra så mycket är även en vinst för miljön.

Vad blir det för skillnad för mig som kund?

Du får ett nytt låsvred monterat på insidan av ytterdörren. I övrigt blir det ingen skillnad. Låset syns inte från utsidan och du kan öppna och låsa dörren med din vanliga nyckel precis som tidigare.

Kostar det något för mig som kund?

Nej, det kostar inget. Kommunen står för montering och underhåll av låset.

Påverkar det min hemförsäkring?

Nej, det digitala låset är testat och godkänt ur säkerhetssynpunkt och förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet.

Hur går monteringen till?

Monteringen utförs av montörer som är godkända av Örebro kommun. För din trygghet har montören tjänstelegitimation för att identifiera sig. Montörerna ringer alltid och bokar tid innan installation.

Hur lång tid tar monteringen?

Låset är enkelt att montera, det tar cirka 20-40 minuter i de allra flesta fall.

Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?

Du kommer att bli kontaktad innan det nya låset installeras hos dig, så att du vet när det är på gång. Om du känner dig osäker kan du alltid ringa kommunens Servicecenter 019-21 10 00 för en extra koll av montören.

Passar låset på alla dörrar?

Låset passar på mer än 95 procent av alla dörrar.

Blir det någon åverkan på min dörr?

Nej, din dörr kommer inte att bli skadad och den kommer att fungera precis som vanligt för dig. Det vred som tas bort förvaras så att det går att återställa dörren om det digitala låset tas bort.

Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?

Nej, låscylindern byts inte. Det är bara vredet på insidan av dörren som byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.

Syns låset utifrån?

Det digitala låset syns inte på utsidan. Det syns bara från insidan.

Kan jag bli inlåst?

Nej. På det digitala låset finns ett låsvred som används som vanligt när man öppnar och stänger dörren från insidan. Det behövs ingen stor kraft för att öppna låset. Du låser upp med låsvredet från insidan och använder din vanliga nyckel från utsidan som du gör idag.

Hur fungerar det om man har portlås?

Om man har portlås sätts ett digitalt lås upp även vid porten. Det portlåset kan bara hemvården använda. Ordinarie portlås och portkod fungerar som vanligt.

Hur fungerar systemet vid snabba byten av personal, t.ex. vid sjukdom?

Om någon blir sjuk kallas en vikarie in som får tillgång till samma teknik som den ordinarie personalen för att kunna göra de besök som är inplanerade.

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?

Nej, endast behörig personal från hemtjänsten i ditt område.

Vad händer om personalen tappar sin telefon?

Telefonen är obrukbar för obehöriga. För att kunna använda den måste man känna till pinkod till telefonen, samt personligt användarnamn och lösenord. En borttappad eller stulen mobiltelefon kan enkelt spärras.

Vad händer om någon obehörig får tag på koden?

En borttappad eller stulen mobiltelefon kan enkelt spärras. För att kunna använda telefonen måste man känna till pinkod till telefonen och användarnamn liksom lösenord till den app som öppnar dörren.

Vad händer om det är strömavbrott eller det inte finns mobiltäckning?

Låssystemet har egen batteriförsörjning som i god tid signalerar när det är dags att byta batteri. För att öppna en dörr som har ett digitalt lås krävs varken el eller mobiltelefontäckning. Systemet bygger på bluetooth-teknik, som gör att elektronisk utrustning kan kommunicera trådlöst.

Vad händer om låset inte fungerar?

Det digitala låset är en beprövad teknik som många kommuner använder idag och som är testat av tillverkare. Av säkerhetsskäl kommer vi även i fortsättningen ha en av dina nycklar hos oss, som en alternativ lösning för att kunna ta oss in.

Hur ofta måste batterier i låset bytas och vem gör det?

Låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. När det är 20 procent av batteriet kvar får hemtjänsten en signal om att det är dags att byta. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av hemtjänsten.

Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?

Monteringen utförs av hemvårdspersonal med särskilt utbildning för monteringen. De har tjänstelegitimation precis som all hemvårdspersonal. Du kommer att bli kontaktad av oss innan det nya systemet installeras i ditt område, så att du vet när vi är på gång. Om du känner dig osäker kan du alltid ringa vårt Servicecenter 019-21 10 00 för en extra koll.

Information till fastighetsägare

Digitalt lås (nyckelfri hemtjänst), så fungerar det

Nyckelfri hemtjänst innebär att ett batteridrivet låsvred monteras på insidan av hemtjänstkundens ytterdörr och ett digitalt lås monteras vid porten till bostadshuset. Låset för att komma in genom porten är en liten dosa som monteras vid sidan av det vanliga passagesystemet. Portkoder fungerar som vanligt. Hemtjänstens besök loggas inte i fastighetsägarens passagesystem. Dock i hemtjänstens system. Det ger dig som fastighetsägare en ökad trygghet i vem som kommer och går i er fastighet.

Låset på kundernas ytterdörr syns inte från utsidan och man kan öppna och låsa dörren med den vanliga nyckeln precis som tidigare.

Ingen kostnad, oförändrat skalskydd

Det digitala låset förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) och innebär inga kostnader för dig som fastighetsägare.

Så monteras portlåset

Monteringen av portlåset görs utan större åverkan, men två skruvhål kommer att krävas. Det monteras med enbart batteridrift, och installationen görs mot befintligt elslutbleck av godkända montörer. Monteringen utförs av ett företag med erfarenhet av passagesystem. Montörerna kan legitimera sig.

Så monteras låset på hemtjänstkundens ytterdörr

Låsvredet på insidan av ytterdörren ersätts med ett motorvredslås. Låscylindern i dörren byts inte ut. Det vred som tas bort förvaras så att dörren kan återställas om det digitala låssystemet tas bort. Monteringen utförs av hemvårdspersonal med särskild utbildning. Den som monterar låset har med sig tjänstelegitimation precis som all hemvårdspersonal.

Samtycke

Innan vi monterar portlåset blir du som fastighetsägare kontaktad av oss för att ge ditt godkännande att sätta upp portlåset. Vi är mycket tacksamma för din tillåtelse. Det här systemet hjälper hemtjänsten att hjälpa kunderna snabbare vid t.ex. larm och det underlättar hemtjänstens vardag.

Informera övriga intressenter

Vi är tacksamma om du inför montering av låsen informerar eventuell vaktmästare, servicepartner och bostadsrättsförening om att låset kommer att monteras.

Om du vill veta mer eller kolla montörerna

Vid minsta osäkerhet kring installationen och montörerna ring Servicecenter
019-21 10 00 för en extra koll. Dit kan du också vända dig med andra frågor om de digitala låsen.

Senast uppdaterad: 5 oktober 2017

Publicerad: 6 juli 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se