På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Ansökan om godkännande av ny förening

Här finns information om hur du ansöker om godkännande av en ny förening.

Till ansökan bifogas:

  • stadgar
  • protokoll från konstituerande (när föreningen bildades) möte
  • registreringsbevis från godkänd riksorganisation
  • organisationsnummer
  • uppgift om plus- eller bankgironummer
  • medlemsförteckning innehållande namn, adress och födelsedata.

En redan godkänd förening med nystartad ungdomsverksamhet kan bli godkänd efter det att föreningen redovisat verksamhetsberättelse, ekonomisk redovisning. revisionsberättelse och årsmötesprotokoll.

På föreningens årsmöte väljs ordförande och styrelseledamöter och i en del föreningar även kassör, se föreningens stadgar. På första styrelsemötet efter årsmötet konstituerar sig styrelsen, d.v.s. fastställer en arbetsfördelning för styrelsen. Detta innebär att styrelsen utser vice ordförande, sekreterare och eventuellt kassör. Vidare fastställs vilka som ingår i styrelsens arbetsutskott och vem eller vilka som är firmatecknare. Dessa får t.ex. underteckna handlingar för föreningens räkning, lösa ut postförsändelser till föreningen eller ta ut pengar som finns på bankkonto. I dessa sammanhang ska den som är firmatecknare lämna ett bestyrkt protokollutdrag från det konstituerande styrelsemötet.

Senast uppdaterad: 25 september 2017

Publicerad: 12 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se