På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Autogiro och e-faktura

Örebro kommun erbjuder dig som privatperson att betala vissa av dina fakturor med autogiro eller e-faktura.

Autogiro

Autogiro betyder automatisk betalning. Det kan du ha oavsett om du får fakturorna i pappersform eller elektroniskt. Om du väljer att kombinera autogiro med e-faktura, innebär det att fakturan skickas till din internetbank, men du behöver inte godkänna den utan betalningen görs automatiskt på förfallodagen.

Medgivande till betalning via Autogiro

Medgivande till betalning via autogiro sker via olika tjänster för respektive område:

Om du vill betala en faktura från Örebro kommun via autogiro som inte tillhör något av de ovanstående områdena kontaktar du Servicecenter 019-21 10 00.

När du fyller e-tjänsten medger du att betalning får göras till Örebro kommun via autogiro genom uttag från det konto du anger i tjänsten. Betalningen från ditt konto utförs på förfallodagen.

Du ger också ditt samtycke till att de personuppgifter du lämnar i tjänsten behandlas av din bank, Örebro kommun, kommunens betaltjänstleverantör samt Bankgirocentralen BGC AB.

Du kan när som helst begära att få tillgång till eller rätta dina personuppgifter genom att du kontaktar din betaltjänstleverantör. Du kan också när som helst återkalla ditt samtycke, vilket medför att betalningen via autogiro avslutas.

E-faktura

Alla kommunens fakturor, förutom de från Lokalförsörjningsavdelningen, går i nuläget att få som e-faktura.

Så fungerar e-faktura

E-fakturan skickas ut i samma tid som pappersfakturorna och du får den direkt i din internetbank under kommande betalningar. Alla uppgifter som mottagare, OCR-nummer och belopp, är redan ifyllda och allt du behöver göra för att betala fakturan är att godkänna den.

Anmäl att du vill ha e-faktura via din internetbank

Du som betalar dina räkningar via en internetbank kan anmäla att du vill få fakturorna elektroniskt. Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank. Banken skickar då din anmälan till oss för registrering. Har du e-faktura på flera tjänster från kommunen måste du tänka på att de olika tjänsterna behöver anmälas var för sig. Det beror på att vi har olika debiteringssystem för de olika tjänsterna.

I din internetbank finns en lista över företag som erbjuder e-faktura. Leta där upp rätt betalningsmottagare och fyll i anmälningsformuläret. Ha alltid en gammal faktura framför dig när du ska göra anmälan, så kan du lätt fylla i rätt kundnummer.

Senast uppdaterad: 29 mars 2017

Publicerad: 6 oktober 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se