På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Köp vatten i betalstationer

I Örebro kommun finns tre betalstationer där företag och privatpersoner kan köpa och hämta vatten.

Man står vid betalstation.

Betalstationerna finns på:

  • Skvadronvägen 13, Aspholmen.
  • Korsningen Glanshammarsvägen/Genvägen på Norr.
  • Vid pumpstationen på Heliumgatan, Vivalla.

Betalstationerna är till för uttag av vatten för till exempel byggentreprenörer, asfaltsläggare, renhållningsfordon och spolbilsföretag. Privatpersoner kan köpa vatten för att till exempel fylla poolen. Observera att kommunen inte hyr ut slangar eller tankar för transport.

Betalstationerna är öppna dygnet runt, året om. Vid tekniska problem, kontakta Servicecenter, 019‑21 10 00. Utanför kontorstid, kontakta istället Vatten och avlopps beredskap på telefon 019‑18 56 30.

Registrera dig och hämta ut nyckel

För att kunna hämta och köpa vatten behöver du registrera dig som kund och hämta ut nyckel samt instruktion. Det gör du på kommunens förråd på Skvadronvägen 13 på Aspholmen. Öppettider är vardagar kl. 7‑16, stängt 9‑9.30 och 13‑13.30. Nyckeln fungerar på samtliga betalstationer.

När du använder nyckeln registrerar systemet vilken nyckel som hämtat ut vatten samt hur mycket. Vattenuttaget faktureras sedan. Du betalar enligt aktuell VA-taxa. I dagsläget ligger kostnaden på 17:65 kr/kubikmeter exklusive moms. Kontakta Servicecenter om du tappar bort nyckeln så att vi kan spärra den. Borttappad nyckel debiteras med 500 kronor.

Vi hyr endast i undantagsfall ut brandpoströr för vattenuttag vilket debiteras enligt gällande VA-taxa. Då får uttag endast ske på anvisade platser.

Låsta brandposter

För att säkra dricksvattenkvaliteten är övriga brandposter låsta, enligt rekommendationer från Livsmedelsverket. Låsta brandposter förhindrar även olovligt uttag av vatten. Åverkan på en låst brandpost eller försök att tappa vatten på annat sätt via brandpoströr betraktas som skadegörelse och stöld och polisanmäls. Vi har låst brandposterna för att skydda dricksvattnet från föroreningar samt motverka sabotage och skadegörelse och erbjuder istället tillgång till vatten via betalstationer.

Senast uppdaterad: 5 juni 2017

Publicerad: 21 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se

Kontaktperson