Trafikdata – trafiken i siffror

Trafikplaneringen i Örebro inriktas på att nå uppsatta målsättningar och ställningstagande i Trafikprogram och Översiktsplan, vilket förutsätter en viljeinriktad planering om hållbar trafik. Att mäta och följa upp trafikens utveckling är viktigt en viktig utgångspunkt vid planering och för att se till att de åtgärder vi genomför går i riktning mot uppsatta mål.

Biltrafikens utveckling

Örebro kommun har under en lång tid genomfört mätningar av trafikflödet i de två snitten Svartåsnittet och Citysnittet. Mätningarna visar på att trafiken i Citysnittet har minskat med ca 10 % från år 2000. Samtidigt har trafiken i Svartåsnittet ökat något, men inte i samma utsträckning trafiken har minskat i Citysnittet. Den samlade slutsats som kan dras av mätningarna är att den totala trafiken under perioden har minskat.

Diagram Biltrafikflöde Örebro 1950-2014
Buller

Kartläggning och åtgärdsprogram

Kartläggning av buller

Örebro kommun har genomfört en kartläggning av buller från vägfordon, järnväg och flyg (pdf, 811.2 kB), som omfattar både statligt och kommunalt vägnät inom kommunen. Kartläggningen visar att 241 fastigheter med ca 1640 boende har bullernivåer från vägtrafiken, vid fasaden utomhus, som överskrider 65 dBA. Motsvarande siffror för buller från järnvägen är 124 byggnader med 266 boende.

Åtgärdsprogram för buller

För att minska problemen med buller i Örebro kommun finns ett åtgärdsprogram, som antogs av kommunfullmäktige 19 juni 2013 (pdf, 1.6 MB). Åtgärdsprogrammet innehåller nya delmål för kommunens arbete med buller, en policy för hur bullerfrågan hanteras vid nybyggnation och en rad åtgärder för att nå delmålen till 2020.

Kartor med bullernivåer

Kartorna redovisar buller i fem olika intervall. Om du klickar på färgerna i kartan visas en ruta med förklarande text. Öppna inte kartlagren "vägtrafik" och "järnväg" samtidigt på kartan, eftersom resultatet då visas felaktigt.

Vi har valt att visa kartorna för väg och järnväg var för sig, eftersom bullret från respektive källa har olika karaktär och inte på ett enkelt sätt kan läggas samman.

Värdena kan jämföras med det långsiktiga nationella målet 55 dBA och med 65 dBA som för närvarande är gräns för bullerskyddsbidrag för Örebro kommuns vägnät.

Cykelbokslut

År 2012 genomfördes ett cykelbokslut (pdf, 2.9 MB) vars syfte är att beskriva och följa utvecklingen av Örebro som cykelstad. Cykelbokslutet är ett underlag för prioriteringar och inriktning i kommunens arbete för ett ökat cyklande.

Cykeltrafikens utveckling

På tre platser i Örebro finns cykelbarometrar som visar antalet passerande cyklister,

  • Vasatorget
  • Drottninggatan vid Södra kyrkogården
  • Storgatan vid Järnvägsgatan

Här kan du fortlöpande se hur många som passerar cykelbarometrarna och var cykelpumparna är placerade.

Olycksstatistik

2010 var ett exeptionellt år med färre antal olyckor än vad trenden på den nedåtgående kurvan tidigare visat. Även trafikflödena minskade under detta år vilket kan ha gjort sitt till det låga olycksantalet.

År

Antal

olyckor

Totalt antal

skadade

Svårt

skadade

Dödsfall

2002

140

180

12

4

2003

130

170

14

1

2004

170

220

7

3

2005

210

250

9

1

2006

200

260

18

3

2007

190

250

12

0

2008

174

232

13

1

2009

147

181

6

2

2010

104

124

4

0

2011

126

164

11

0

2012

145

179

14

1

2013

119

164

14

0

2014

183

205

5

1

Resvaneundersökning RVU

En resvaneundersökning har som syfte att kartlägga hur befolkningens resvanor ser ut och vilka möjligheter invånarna har att använda olika färdmedel. Den senaste resvaneundersökningen genomfördes 2011 tillsammans med Kumla kommun och uppföljning behöver göras kontinuerligt för att se om och i så fall vilka förändringar som skett med under de år som gått. Under 2016 kommer en ny resvaneundersökning genomföras.

Resvaneundersökning i Örebro kommun och i Kumla kommun hösten 2011 (pdf, 3.5 MB)

Attityd- och resvaneundersökning 2004 (pdf, 4.3 MB)

Resvaneundersökning Örebro kommun 2000 (pdf, 518.8 kB)

Temarapport trafik

År 2015 genomfördes Örebros första Temarapport Trafik. (pdf, 1.5 MB) Rapporten är en årlig uppföljning av trafiken i Örebro vars syfte är att sammanfatta och synliggöra förtjänster, brister och utvecklingsområden, i syfte att möjliggöra ständig förbättring i kommunens arbete med trafikfrågor.

Trafikflödesschema

Örebro kommun har idag cirka 60 st trafiksignaler, samtliga av dessa har en kontinuerlig mätning av fordonsmängder via detektorer i backen.

Redovisade siffror avser årsvardagsmedeldygnstrafik i tusental fordon. Markering årtal tex. 2013 anger senaste mätår.

Här kan du se trafikflöden på webbkartan.

Trafikflödeskarta (pdf, 3.7 MB)

Trafikflödeskarta Centrum och Södra infarten (pdf, 596.3 kB)

Senast uppdaterad: 5 april 2017
Publicerad: 8 februari 2017
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?