På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Vattenmätare

Alla VA-kunder har en vattenmätare som mäter och visar vattenförbrukningen. Minst en gång om året ska du rapportera in din mätarställning.

För att komma åt tjänsterna behöver du logga in med ditt kundnummer och person–/organisationsnummer. Kundnumret finns på dina fakturor.

Avläsning av vattenmätare

Mätarställningen är underlag för din vattenräkning. Minst en gång per år får du ett brev där vi ber dig läsa av vattenmätaren och registrera siffrorna hos oss. Vattenmätaren sitter vanligen i tvättstuga, pannrum eller badrum. Siffrorna som står i den vita rutan på bilden är de du ska registrera.

Registrera mätarställning

Klicka på länken Registrera mästarställning, se historik och förbrukning ovan för att logga in med ditt kundnummer och person–/organisationsnummer, välj sedan "Avläsning av mätare". Som inloggad kan du även ta del av andra tjänster som rör ditt vattenabonnemang, samt avfallstjänster om du är avfallskund.

Du kan även kontakta Servicecenter och ange mätarställningen.

Om vattenmätaren registrerar ovanligt stora mängder kolla så att du inte har läckage någonstans. Det kan till exempel vara en toalettstol som står och rinner och behöver åtgärdas. Om mätaren registrerar väsentligt mindre mängd än vanligt, kolla så att den inte stannat och slutat fungera. Kontakta i sådana fall oss!

Detta gäller för vattenmätaren i din fastighet

  • Vattenmätaren är Örebro kommuns ansvar och egendom.
  • Vi kontaktar dig när vattenmätaren behöver bytas för funktionskontroll och underhåll. Arbetet görs utan kostnad för dig och tar cirka 10 minuter.
  • Var rädd om vattenmätaren och skydda den så att den inte fryser sönder eller skadas på något annat vis.
  • Ventilerna och ledningarna vid sidan om mätaren är ditt ansvar som fastighetsägare. Läckage som uppstår vid dessa ventiler eller om ventiler saknas ansvarar du som fastighetsägare för att åtgärda och bekosta.
  • Vid läckage ska servisventilen utanför fastigheten, där dina ledningar kopplas på VA-nätet, stängas och rörmokare anlitas för åtgärd. Servisventilen får endast stängas av Vatten och avlopp på Örebro kommun. Kontakta Servicecenter på telefon 019-21 10 00 för att boka tid för stängning av servisventilen.
  • Vi rekommenderar att du några gånger per år skruvar på ventilerna så att de inte rostar fast och går sönder vid mätarbytet.
  • Mätarskåpet får inte byggas in, ett fritt utrymme på minst 60 cm ska finnas runt hela mätarskåpet.
Senast uppdaterad: 5 december 2016

Publicerad: 9 augusti 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta Örebro kommun

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se

Kontaktperson