På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Sms-meddelande vid vattenläcka

När det inträffar vattenläckor måste vi ibland stänga av vattnet tillfälligt. Då skickar vi ut meddelande med information till de som berörs av avstängningen. Meddelandet går ut som sms till mobiltelefoner och som röstmeddelande till fasta telefoner. Vi gör också sms-utskick vid planerade vattenavstängningar i samband med att vi reparerar eller byter ut gamla vattenledningar.

Vilka får sms?

  • Du som är folkbokförd i Örebro kommun, är över 16 år samt har en telefon som är registrerad på din folkbokföringsadress får automatiskt våra sms-meddelanden.
  • Sms skickas även ut till företag som är skrivna på adressen.
  • Meddelandet går ut till såväl mobiltelefoner som fasta telefoner på de berörda adresserna.
  • Om det finns flera abonnemang knutna till en adress (exempelvis en flerbarnsfamilj) går inte meddelandet ut till samtliga nummer. Detta för att mottagaren ska slippa ta emot meddelanden på alla telefoner.
  • Om du har dolt eller hemligt nummer eller enbart har jobbmobil går inget meddelande fram.

Uppdatera dina uppgifter i registret

Du kan själv uppdatera dina kontaktuppgifter och komplettera med fler nummer för att säkerställa att du nås av informationen.

Via tjänsten Servicevarning kan du se om ditt mobilnummer finns registrerat för sms-utskick. Om det saknas kan du lägga till det. Du kan också koppla flera adresser till samma nummer, som till exempel om du har fritidshus med kommunalt vatten och avlopp och vill få meddelande om vattenavstängningar där.

Gå in på www.servicevarning.se och följ instruktionerna steg för steg för att kontrollera dina uppgifter och få information om vilka uppgifter du kan ändra och lägga till i registret. Tänk på att även gå in och ändra dina uppgifter om du flyttar eller förändrar ditt telefonabonnemang.

För dig som inte har mobiltelefon

Om du inte har mobiltelefon skickas meddelandet om vattenavstängningen istället till din fasta telefon och läses upp som ett röstmeddelande. Röstmeddelandet kommer från ett 08-nummer. Om ingen svarar efter tre uppringningsförsök läses ett talmeddelande in på din telefonsvarare.

Du kan även lägga till fasta telefonnummer i registret. När du går in på www.servicevarning.se och skriver in ditt telefonnummer får du en så kallad pin-kod som ska knappas in för att du ska kunna göra ändringar. Har du mobiltelefon skickas pin-koden som ett sms, har du fast telefon ringer systemet istället upp den fasta telefonen och läser upp pinkoden så att du kan knappa in den och se över dina kontaktuppgifter.

Om registret

Örebro kommun köper utskickstjänsten av ett externt företag. Vi har inte tillgång till några nummer och inte heller möjlighet att ta bort eller lägga till nummer. De nummer som finns i databasen sprids inte heller vidare till annan part. Registret används enbart för varningstjänster och inte i kommersiellt syfte. Det uppdateras automatiskt varje månad, men det kan saknas information om dig eller ditt företag i sändlistan. Därför erbjuder vi ovanstående tjänst så att du själv kan se över dina kontaktuppgifter.

Senast uppdaterad: 3 januari 2018

Publicerad: 20 december 2017

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se