På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Bygglovshandlingar för enbostadshus

För att handläggningen av ditt bygglov ska gå snabbt och smidigt är det viktigt att din ansökan innehåller rätt information. Med fackmannamässiga ritningar och annat material som tydligt beskriver vad du ska göra kan du undvika kompletteringar och få snabbare handläggning.

Inför bygglovsansökan

Din ansökan om bygglov för nybyggnad av enbostadshus ska innehålla

  • Ansökan om bygglov via självservice eller blankett.
  • Nybyggnadskarta/Situationsplan med redovisning av in- och utfarter.
  • Sektionsritningar.
  • Fasadritningar.
  • Planritningar.
  • Material- och kulörbeskrivning.
  • Markplaneringsritning.
  • Eventuell ljudutredning.

Eventuellt fler handlingar kan krävas.

Inför startbesked

När du har fått bygglov behöver du få startbesked för att få börja bygga.

Inför beslut om startbesked behöver du skicka in följande handlingar

  • Kontrollplan.
  • Geoteknisk utredning.
  • Teknisk beskrivning.
  • Ventilationsritningar.
  • Energiberäkningar.
  • Färdigställandeskydd.
  • Grund- och stomritningar och ev. dimensioneringskontroll
    Redovisning av LOD (Lokalt omhändertagande av dagvatten).


Eventuellt kan fler handlingar krävas.  

Senast uppdaterad: 13 februari 2017

Publicerad: 10 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se