På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Bostadsanpassning

Om du drabbats av någon skada eller sjukdom (funktionsnedsättning) kan din bostad behöva anpassas.

Bostadsanpassningen gör vardagen lättare och syftet är att t.ex. underlätta att förflytta sig i bostaden

  • vila och sova
  • laga mat och äta
  • ta sig in och ut ur bostaden.

Åtgärder inomhus är t.ex

  • kök och badrum
  • breddning av dörrar
  • anpassning av trösklar
  • uppsättning av stödhandtag
  • hissanordningar
  • åtgärder på synnedsättning (annan belysning m.m.).


Åtgärder utomhus är t.ex

  • räcken
  • ramper
  • hårdgörande av gångväg
  • rullstolsförråd
  • hissanordningar.

Kommunen hjälper dig att anlita hantverkare som utför bostadsanpassningen.

Ansökan

Du kan ansöka om ekonomiskt bidrag, bostadsanpassningsbidrag från kommunen för att anpassa din bostad.

Ansök om bostadsanpassningsbidrag och läs mer om hur du fylller i ansökan, vilka bilagor som krävs osv.

Handläggning och beslut

En handläggare på kommunen utreder och bedömer din ansökan och ditt behov. Handläggaren beslutar sedan om vad du kan få bidrag för. Om beslutet blir att du inte kan få bidraget du ansökt om, så får du information om hur du kan överklaga beslutet.

Vad lämnas bidrag till?

Bidrag till bostadsanpassningar lämnas för bostadens fasta funktioner och för den bostad du bor i året runt. Fasta funktioner är såna som man normalt inte tar med sig vid en flytt, till exempel kök och badrum.

Du kan få bidrag till andra åtgärder än ovan, men det ska alltid finnas ett direkt samband mellan åtgärderna och funktionsnedsättningen. Likaså ska det inte röra sig om ett tillfälligt funktionnedsättning, eller normalt bostadsunderhåll. För anpassningar i hyres- eller bostadsrätt krävs fastighetägarens medgivande.

Läs mer om bostadsanpassningsbidrag på boverkets webbplats

Att tänka på

Möjligheterna att få anpassning vid flytt till en ny bostad är begränsade på grund av att en person med funktionsnedsättning förväntas välja en bostad som inte kräver dyra anpassningsåtgärder. Ett exempel på en bostad som troligtvis inte är lämplig att byta till, är en bostad i två våningsplan, eftersom personen med funktionsnedsättning kan tänkas behöva få en hiss installerad mellanvåningsplanen. En sådan installation räknas som kostnadskrävande och kommunen kommer då inte att bevilja bidrag.

Vem kan ansöka om bidraget?

Bostadsanpassning lämnas till en person med funktionsnedsättning som äger en bostad för permanent bruk eller som har en sådan bostad med hyres- eller bostadsrätt.

Kontakt

Ewa Salomonsson gruppledare

Jagoda Begovic handläggare

Göran Brugger handläggare

Jan Rydberg handläggare

Tommy Sandberg handläggare

 

Senast uppdaterad: 24 november 2016

Publicerad: 22 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta Örebro kommun

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se